3 mei 2024

Wetenschap
& Onderwijs

De beste rechtenstudent zit ook in gemeenteraad. En geeft rechtshulp, én bijles…

Sarangi Elavarasan (22) kreeg net na de zomer de prijs voor de beste bachelorstudent van de faculteit Rechtsgeleerdheid met een gemiddelde van 8,6. Daarnaast is ze ook nog raadslid in de gemeente Schagen. Hoe doet ze dat?

Wat moet je doen om de beste student te worden?

“Gewoon goed leren. Ik ben voorgedragen door de docent die mijn these begeleidde. Daarbij gaat het niet alleen om het aantal gehaalde punten, maar ook om dingen die je naast je studie doet. Ik vind dat ik niet heel veel tijd aan mijn studie besteed. Misschien vijftien uur per week. Ik ga braaf naar alle werkgroepen en meestal naar college. Maar omdat ik in Schagen woon, heb ik wel drie uur reistijd. Dus als een college ook online is te volgen, doe ik dat weleens. Voordeel van het reizen is dat ik in de trein kan leren. Nu ja, en als er een tentamen is, ga ik wel ruim een week hard werken.”

Wil je graag hoge cijfers halen?

“Ik ben best ambitieus ja. Op het gymnasium was ik in de meeste vakken ook goed. Alleen voor wis- en natuurkunde haalde ik wel eens onvoldoendes. Toen ik ging studeren heb ik me voorgenomen mijn bachelor cum laude te halen. Voor mijn eerste jaar had ik gemiddeld een 8,8. Dus ik ben een beetje gezakt. Heb voor twee tentamens een tien gehaald, maar voor één ook een zeven. Mijn bachelorthese over cybercriminaliteit werd beloond met een 8,5. Ik wil mijn master privaatrecht ook cum laude halen. Het scheelt natuurlijk dat ik makkelijk leer. Ik hoef er niet keihard voor te werken.”

Jongste raadslid

En je zit ook in de gemeenteraad van Schagen. Hoe ben je daarin beland?

“Gekozen natuurlijk! Een wethouder kwam op mijn middelbare school gastles geven. Blijkbaar had ik mijn mondje goed open gedaan, want na afloop vroeg hij of ik kandidaat voor de gemeenteraad wilde zijn. Dat was in 2012. Ik was nog zeventien, maar vlak voor de verkiezingen zou ik achttien worden. Een tijd lang was ik het jongste gemeenteraadslid van Nederland.”

Was je al wel politiek geïnteresseerd?

“Jawel. Met school waren we naar de Tweede Kamer geweest en daarna ben ik er zelf nog twee keer wezen kijken. Thuis volgde ik op de tv ook wel Kamerdebatten en het nieuws, maar ik was niet echt actief bij een partij of zo. Ik zit voor het CDA in de raad. Dat komt omdat ik door die partij ben gevraagd. Ik heb nog wel naar de programma’s van de PvdA en VVD gekeken. Maar het CDA sprak me het meeste aan. Het is echt een sociale partij.”

Heb je iets bereikt in de raad?

“Zeker. In Schagen bestaat een vreemde uitgaanscultuur bij jongeren. Ze gaan pas om een uur of één naar de kroeg of disco. En hebben dan al thuis flink ingedronken. Mede op mijn initiatief zijn kroegbazen en gemeente om de tafel gaan zitten, om te bevorderen dat jongeren vroeger naar de kroeg gaan. Daar is een heus actieplan voor opgesteld. En op mijn initiatief is het schoolzwemmen weer ingevoerd. Alleen doen helaas nog niet alle scholen mee.”

Goede combi

Heb je wat aan je studie bij het raadswerk?

“Een beetje. Juridische kennis is natuurlijk handig in het raadswerk. Zeker bestuursrecht. Ik heb weleens tegen de burgemeester gezegd dat volgens mij iets niet kon volgens de regels. En niet ieder raadslid heeft juridische kennis.”

En heb je wat aan het raadswerk voor je studie?

“Ook een beetje. Ik heb daar een cursus presenteren en een cursus snellezen gedaan. Dat is handig bij mijn studie. Ik vind het raadswerk een goede aanvulling, want ik mis praktijkervaring binnen mijn opleiding. Het is toch vooral kennis uit de boeken.”

Ook nog advocaat

Doe je verder nog iets?

“Jawel hoor. Ik werk twee dagen in de week bij een advocatenkantoor in Rotterdam, help bij de rechtshulp in Amsterdam-Zuidoost en geef studenten bijles voor sommige vakken. En ga bijna elke week naar fitness. Ik heb vorig jaar ook nog een paar maanden in Sydney gestudeerd, maar dat viel deels in de zomervakantie gelukkig.’’

Dan heb je nooit tijd om uit te gaan..

“Valt wel mee. Ik zit regelmatig met vrienden en vriendinnen op een terrasje of zo. Eigenlijk heb ik niet het gevoel dat ik me iets moet ontzeggen. Ik ben geen lid van een studievereniging, maar dat is omdat ik daar geen behoefte aan heb. Wel vind ik het jammer dat ik het honoursprogramma niet heb kunnen volgen. Niet vanwege tijdgebrek, maar de lessen daarvoor waren precies op dezelfde tijden als mijn raadswerk. Dan moet je kiezen.”

Promoveren

Ga je verder in de politiek?

Dat denk ik niet. Advocaat worden lijkt me mooi. Maar ja. Wie zit nu te wachten op iemand van 23 jaar? Ik ga zeker anderhalf jaar over mijn master doen en er wellicht nog een master naast doen, want ik wil zo veel mogelijk uit mijn studietijd halen. Als ik de kans krijg, wil ik gaan promoveren. Wetenschap vind ik ook boeiend. Vooral internationaal recht en dat is momenteel natuurlijk heel actueel en belangrijk.”