18 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Universiteit Utrecht boycot toonaangevende wereldranglijst universiteiten

Er staan dit jaar nog maar 12 Nederlandse universiteiten in de wereldranglijst van Times Higher Education. Niet omdat ze minder goed scoren, maar omdat de Universiteit Utrecht niet langer meewerkt aan de ranking.

Volgens de Britse World University Ranking 2024 horen elf Nederlandse universiteiten bij de beste tweehonderd van de wereld. Alleen Tilburg University valt er nog net buiten. De VU zakt van plek 121 naar plek 125. Opvallend is de sprong van de TU Delft op de ranglijst, van plaats 70 naar 48. Daarmee passeert ze de Universiteit van Amsterdam (61) en de Wageningen Universiteit (64), die de Nederlandse ranglijst vorig jaar nog aanvoerde. Ook de TU Eindhoven (168) en de Universiteit Twente (184) stijgen flink en horen nu bij de top-200.

Bedenkingen

De Universiteit Utrecht zou daar zeker ook tussen hebben gestaan. Vorig jaar was ze de nummer 3 van de Nederlandse universiteiten op plaats 66. Maar de universiteit heeft besloten om geen informatie meer door te geven aan Times Higher Education, meldt de redactie. En dus doet ze niet meer mee.

De Universiteit Utrecht kon nog niet reageren, maar is zeker niet de enige instelling die bedenkingen heeft bij dit soort internationale rankings. Een expertgroep van universiteitenvereniging UNL stelde deze zomer nog dat ze “ten onrechte pretenderen de prestaties van een universiteit in de meest ruime zin te kunnen samenvatten in één enkel getal”.

Cultuurverandering

De ranglijsten zouden bovendien op gespannen voet staan met het streven naar ‘erkennen en waarderen’. Universiteiten willen hun medewerkers niet alleen meer afrekenen op publicaties in wetenschappelijke tijdschriften (die in de ranglijsten zwaar meewegen), maar bijvoorbeeld ook op onderwijs, leiderschap, team science of wetenschapscommunicatie.

“Het is belangrijk om onze positie in de wereldtop te kunnen bepalen”, zei toenmalig UNL voorzitter Pieter Duisenberg, “maar op deze manier doet het geen recht aan de breedte van het werk dat er op universiteiten gebeurt.” Hij hoopte op een cultuurverandering en was verheugd “dat de Universiteit Twente, de Universiteit Leiden, de Universiteit Maastricht en de Vrije Universiteit Amsterdam hierin het voortouw willen nemen”. Maar voorlopig is het alleen Utrecht dat het woord bij de daad voegt.

Oxford

Bovenin de ranking domineren nog altijd de Britse en Amerikaanse universiteiten. De University of Oxford is voor het achtste jaar op rij de nummer 1, dit keer gevolgd door MIT (2), Stanford University (3), Harvard University (4) en University of Cambridge (5). De Zwitserse ETH Zürich staat op 11 en de hoogst geklasseerde Chinese instelling (Tsinghua University) rukt op naar plaats 12.