Wetenschap
& Onderwijs

8 van de 10 nieuwe leden van de Amsterdam Young Academy, met geheel rechts Nadia Ismaili

‘We lopen veel excellent talent mis’

Vijf jonge VU-onderzoekers zijn benoemd in de Amsterdam Young Academy (AYA). Bij dit onafhankelijke platform ontwikkelen getalenteerde jonge wetenschappers uit verschillende disciplines visies op wetenschappelijk beleid en het bouwen van bruggen tussen wetenschap en de Amsterdamse samenleving.

Universitair docent privaatrecht Nadia Ismaïli (geheel rechts op de foto) is een van hen. Lachend ontwijkt ze de vraag wat haar zo talentvol maakt. In haar proefschrift toonde ze aan dat de benadering van rechters bij het reguleren van ouder-kindrelaties in Nederland, de EU en de Raad van Europa wezenlijk verschilt bij een vergelijking van het familie- en het migratierecht.

Diversiteit in de staf

Ismaïli: “Waar ik me als AYA-lid mee wil bezighouden is een bredere instroom vanuit de studentenpopulatie in de wetenschap. De staf aan de VU is totaal niet representatief voor die diverse populatie, dus blijkbaar weten veel studenten de weg naar een academische carrière niet. Dat betekent dat we veel excellente onderzoekers mislopen en ik vind dat wij, als onderzoekers en docenten, een belangrijke rol hebben in het aanmoedigen van talent om voor de wetenschap te kiezen.”

Ismaïli houdt haar eigen studenten voor dat een bul Rechtsgeleerdheid meer carrièremogelijkheden biedt dan alleen in de advocatuur. “Ik laat zien dat ik meer doe dan alleen doceren en vertel ook over mijn onderzoek.”

Genderverschillen

Ook pedagoog Femke van der Wilt, universitair docent aan de faculteit Gedrags- en Bewegingswetenschappen, is te bescheiden om over haar talenten op te snijden. Ze viel in elk geval als student al op, toen ze in 2014 bij de uitreiking van de Student Research Award, een prijs voor het beste bacheloronderzoek van Nederland en Vlaanderen, een eervolle vermelding kreeg voor haar onderzoek naar genderverschillen tussen kleuters op het gebied van communicatie en de invloed daarvan op acceptatie door leeftijdsgenoten.

Pedagoog Femke van der Wilt

Van der Wilt kon niet bij de inhuldiging zijn, waar de nieuwe AYA-leden ook kozen met welk aandachtsgebied ze zich willen bezighouden. “Maar ik wil me vooral richten op het onderwijs, dat meer erkenning en waardering verdient. Onderzoek naar onderwijs is ook belangrijk, maar ik wil proberen de praktijk te verbeteren aan de hand van normatieve vragen als wat goed onderwijs is en wat we er als universiteit mee willen.

Op haar eigen afdeling heeft Van der Wilt het mentoraat opgezet. “Veel andere afdelingen hebben dat al, maar wij nog niet. Bij een mentoraat word je aan een juniordocent en enkele studenten gekoppeld die je begeleiden op het gebied van welzijn en studiesucces.”

De meetmaatschappij

De andere nieuwe AYA-leden van de VU zijn econoom Berend van der Kolk, jurist Lachezar Yanev en dermatoloog Tiago R. Matos van het UMC. Met Van der Kolk, die een boek schreef over het gevaar van een blind vertrouwen in cijfers en statistieken, had Ad Valvas eerder dit jaar een interview.