15 september 2024

Palestina-activisten voelen zich niet serieus genomen

De Gazaprotesten zwellen weer aan op de campus. Ze zijn vreedzaam en ingetogen, maar het ongeduld van de activisten groeit. 'Het is duidelijk dat de VU ons niet serieus neemt.'

“There is only one solution; Intifada, revolution” “VU, VU, shame on you”, “Zionism is a crime”. Meteen aan het begin van het nieuwe collegejaar leek het Gaza-protest een beetje te zijn uitgepieterd, maar nu zwelt het weer aan. Een groep van zo’n 50 studenten en medewerkers scandeerde vanmiddag leuzen op het campusplein, gadegeslagen door een legertje politiemannen, beveiligers en ook wat journalisten.

De activisten, die onder andere willen dat de VU alle verbanden verbreekt met Israëlische instituten, voelen zich niet serieus genomen door het bestuur van de VU, werd er in een speech gezegd. Een overleg met het college van bestuur dat vandaag zou plaatsvinden, was om agenda-technische redenen maar liefst een maand uitgesteld, het toetsingskader internationale samenwerking dat het college aan het opstellen is, is volgens de activisten een manier om hen het zwijgen op te leggen en tijdens eerdere overleggen zouden er door collegeleden subtiele seksistische en racistische opmerkingen zijn gemaakt.

Micro-agressies

Wat dat laatste betreft, rector magnificus Jeroen Geurts is zich van geen kwaad bewust, laat hij desgevraagd weten. Volgens de activisten gaat het om zogenaamde micro-agressies, vaak onbewuste reacties op mensen, ingegeven door vooroordelen. “Specifiek mensen van kleur verwijten emotioneel en niet-constructief te reageren”, zegt één van hen. “Het woord richten tot de enige witte vertegenwoordiger van onze groep.”

Overleg tussen het bestuur en de activisten is inderdaad uitgesteld, blijkt bij navraag, en aanvankelijk was er vanwege de drukke agenda inderdaad een datum in oktober voorgesteld, maar nu staat er iets voor volgende week gepland. “We nemen ze serieus en gaan heel zorgvuldig te werk”, zegt Marcel Nollen van het CvB. “Dat toetsingskader is er nog niet eens en ook daarover wordt zorgvuldig overlegd.”

“Het college van bestuur wist bij ons tweede overleg nog niet eens wat onze eisen zijn, dat is niet wat ik respect noem”, speecht een dame met een wat kakkineuze tongval op het plein. Ze beschuldigt VU-medewerkers ervan activisten te hebben vastgepakt tijdens een bescheiden actie bij de opening van het academische jaar. Toen er onlangs een vreedzame picknick voor Gaza werd gehouden op het campusplein, werd er meteen een ingang op de VU-campus afgesloten.

“En dan wordt er gezegd dat wij een gevoel van onveiligheid veroorzaken op de campus”, aldus de spreker.

Nul vertrouwen

De activisten vinden de beveiligers agressief. “Er was er één die ons overal in het hoofdgebouw volgde, ook al hadden we ons als medewerkers en studenten geïdentificeerd”, vertelt een activist. Volgens haar worden vooral mensen van kleur lastiggevallen. Ook is er volgens hen sprake van fysieke agressie.

De protestactie van vanmiddag verliep keurig, al klinkt een leus als “If we don’t get it, shut it down”, misschien een beetje dreigend. De aanwezigen werden gemaand voorzichtig te zijn en op hun woorden te letten. “Fuck the police” roepen kon je op een aanhouding komen te staan, waarschuwde iemand. Er werden vooral leuzen geroepen en er werd met vlaggen gezwaaid. Op een folder, die werd uitgedeeld (maar die werd geweigerd aan een politieagent die er één vroeg), wordt een teach-in aangekondigd met drie sprekers, op een nog nader aan te kondigen locatie.

Eergisteren, op de bijeenkomst over een academische Israël-boycot in 3D, werd er geklaagd dat dergelijke teach-ins en andere evenementen praktisch onmogelijk te organiseren zijn op de campus. De VU heeft in februari haar beleid versoepeld ten aanzien van bijeenkomsten in het kader van Israël en Gaza, maar volgens sommigen maken de eisen en de bureaucratie het nog moeilijker dan het was.

“We hebben er nul vertrouwen in. Het is duidelijk dat de VU dit niet serieus neemt”, werd er in 3D gezegd.

2 reacties

1. Bedreigende, intimiderende en zelfs ronduit gewelddadige leuzen scanderen en daarna klagen over “micro-agressie”. Dit is de brutaliteit ver voorbij. Deze mensen verdienen het inderdaad niet om serieus genomen te worden. Onbegrijpelijk dat het bestuur met ze in gesprek gaat.

• Een halve man en een paardenkop en dat serieus nemen? Grote bek, papierdun huidje? Dat is generatie nu (zei generatie dino). Van wat ik begrijp van micro, is dat het met het blote oog niet gezien kan worden. Microscopisch belang, dus. Ik denk dat ik een politieke partij ga oprichten. Als ik maar hard genoeg schreeuw zonder in gesprek te willen gaan, kom ik er wel, en mijn “beweging” met mij.