26 juli 2024

Ook VU’ers denken mee over Big Data

Drie VU-studenten en een promovendus zijn uitgekozen om in de Nationale DenkTank 2014 mee te denken over Big Data-toepassingen. Het woord Big Data heeft vaak een negatieve bijklank, omdat het al snel gaat over privacykwesties en oppermachtige bedrijven (zie ook Advalvas 11), maar de denktank houdt het leuk.

Het nut van Big Data

De denkers krijgen ruim drie maanden de tijd om met nieuwe ideeën te komen over wat voor nuttigs de samenleving kan met alle gegevens die overal worden opgeslagen. Bijvoorbeeld om verkeersproblemen of kwesties in de gezondheidszorg op te lossen.

De vier VU’ers in de Nationale Denktank zijn Thijs Bootsma, student in de twee masters stochastics and financial mathematics en business analytics, Hidde Hovenkamp uit de master econometrie, Eva de Leede, masterstudent law and politics of international security, en Marijn ten Thij, die via de VU promotieonderzoek doet naar technieken om snel nieuws te herkennen op Twitter.

Een beter Nederland

Met in totaal negentien andere deelnemers gaan de vier VU’ers aan de slag met de vraag hoe Big Data kan worden gebruikt om Nederland mobieler, gezonder en socialer te maken. Ze onderzoeken bijvoorbeeld of er een eigenaar van de gegevens kan worden aangewezen, wat de economische en maatschappelijke waarde van Big Data is en hoe de voordelen voor bijvoorbeeld de veiligheid in relatie staan tot de privacy van burgers. Begin december presenteert de denktank zijn adviezen.