27 juli 2024

Getuige metro-ongeluk: “Kijk toch uit!”

“Het is een filmpje in mijn hoofd dat ik niet kan uitzetten.” Vorige week dinsdag zag VU-medewerker Nina Dirksen hoe een jonge vrouw bij de halte De Boelelaan door metro 51 werd geschept. De vrouw raakte ernstig gewond.  Dirksen roept alle voetgangers en fietsers op om bij het oversteken van de trambaan heel goed op te letten.

Koptelefoon

Dirksen vermoedt dat de vrouw, die vlak voor haar het zebrapad overstak, de metro door haar koptelefoon niet hoorde aankomen. “Toen de metro vlakbij haar was, deed ze een stap achteruit. Toen was het te laat.” Het is niet bekend of het slachtoffer een studente is.

Rood licht

Het slachtoffer liep door rood, maar Dirksen weet niet of ze dat doelbewust deed. “Het is een onoverzichtelijke situatie op de Buitenveldertselaan. Voor de rijbaan krijg je groen, dan heeft de trambaan rood licht en daarna mag je weer verder oversteken.”

Risicokruispunt

De kruising Buitenveldertselaan – De Boelelaan wordt in een onderzoeksrapport van stadsregio Amsterdam uit 2013 een plek van ‘hoogfrequente kruisende conflicten’ genoemd. In lekentaal: er gebeuren nogal wat ongelukken. In 2012 overleed een 14-jarig meisje na een aanrijding door de metro aan de overkant van het kruispunt. In totaal raakten de afgelopen tien jaar vier voetgangers/fietsers op dit punt dodelijk of zwaargewond na een aanrijding met de (snel)tram.

Onveilig

Vanaf 2018 worden een aantal kruispunten op deze Amstelveenlijn aangepast om de verkeersveiligheid te verbeteren. De kruising bij de campus hoort daar niet bij. Dat terwijl het voetgangersverkeer vanuit het hoofdgebouw naar het Metropolitangebouw en de nieuwbouw aan de overkant van De Boelelaan in de toekomst alleen maar zal toenemen.