8 mei 2024

Dit zijn de meest gelezen Ad Valvas-verhalen van 2023

De redactie van Ad Valvas wenst u alvast een heel gelukkig, gezond en gezellig nieuwjaar. Om het jaar mooi af te ronden, brengen we u een lijst van de tien meest gelezen Ad Valvas-producties van het afgelopen jaar.

1) Derde Wereldoorlog

Komt er een Derde Wereldoorlog? Die prangende vraag stelde Ad Valvas aan hoogleraar International Security Wolfgang Wagner toen Rusland in februari 2022 Oekraïne binnenviel. Wagner achtte de kans niet groot op een Derde Wereldoorlog, al noemde hij de kleine kans erop desalniettemin zorgwekkend. Met het bericht voorzag Ad Valvas duidelijk in een nationale behoefte, want sinds de eerste dag van publicatie blijft dit stuk een duizelingwekkend hoog aantal lezers trekken, nog steeds.

Lees: Komt er een Derde Wereldoorlog? Wolfgang Wagner denkt van niet

2) Studieschuld laten kwijtschelden?

Je studieschuld van 47.000 euro doen verdwijnen, wie wil dat nou niet? Auteur Francien Regelink ging op TikTok viral met tips om je studieschuld te laten kwijtschelden. Superhandig, al moet je eerst even twintig euro aftikken om toegang tot de tips te krijgen. Dat (oud-)studenten liever gratis van hun studieschuld afkomen, blijkt uit het aantal clicks op dit bericht.

Lees: Je studieschuld laten kwijtschelden kan ook zonder tiktokker Francien Regelink

3) Seksueel wangedrag

Het was groot nieuws: een Utrechtse hoogleraar klinische psychologie werd na een jaar alweer ontslagen vanwege seksueel grensoverschrijdend gedrag. Ook aan de VU heeft deze hoogleraar zich al seksueel misdragen, bleek uit onderzoek waaraan Ad Valvas meewerkte. Een VU-wetenschapper vertelde dat hij met zijn “oren stond te klapperen” van het expliciete seksuele taalgebruik van de hoogleraar tegen een jonge vrouw. Ondanks meerdere klachten kon de hoogleraar op de VU jarenlang zijn gang gaan.

Ontslagen hoogleraar maakte zich ook aan de VU schuldig aan grensoverschrijdend gedrag

4) Studieverenigingen in het nauw

Spandoeken met sarcastische sneren, een brandbrief aan het college van bestuur en het verstoren van een VU-talkshow. De studieverenigingen van de bètafaculteit waren zacht gezegd niet blij met toen ze hoorden dat ze zeventig procent minder ruimte toebedeeld kregen. Terwijl de sloop van het W&N-gebouw steeds dichterbij komt, is de VU druk aan het puzzelen hoe ze de studieverenigingen tevreden kunnen houden.

Lees: Problemen met huisvesting bedreigen de studieverenigingen

5) Last-minute studiesessie

Er zijn nogal wat studenten die het op het allerlaatste moment laten aankomen als ze een paper moeten schrijven. Hoe verklaar je anders dat ons tip-artikel ‘Schrijf een paper in één nacht’ al sinds jaar en dag zoveel clicks genereert? Allemaal studenten van andere instellingen, natuurlijk. Met superverantwoorde tips als Red Bull drinken en guarana kauwen om wakker te blijven, en de onverwoestbare opsteker “een zes is ook voldoende”.

Lees: Schrijf een paper in één nacht

6) Internationals betalen voor OV

Het is oneerlijk dat internationale studenten geen gratis OV krijgen, onderbouwde VU-student Julius E. O. Fintelmann in dit artikel (inmiddels is hij bekend van zijn journalistieke platform The European Correspondent). Een unicum, want nooit eerder haalde een Engelstalig bericht onze top tien. En of het oneerlijk is dat Nederlandse studenten wel gratis OV krijgen en internationals niet, dat laten we aan u.

Lees: International students do not receive free public transport – here is why that is unfair)

7) Uurloon van 58 cent

Wat ook oneerlijk is: coassistenten die zich het schompes werken maar minder per uur betaald krijgen dan gedetineerden! Althans, dat vinden twee (oud-)geneeskundestudenten. De vergoeding van 100 euro per maand waar co’s recht op hebben, is omgerekend 58 cent per uur. En ja, dat is minder dan de 95 cent per uur die gedetineerden voor hun arbeid in de gevangenis krijgen.

Lees: Coassistenten verdienen per uur minder dan gedetineerden

8) Bezuinigingspijn

Dat er zorgen zijn over de aangekondigde bezuinigingen op de VU blijkt uit onze leescijfers. Een interview met oud-collegevoorzitter Mirjam van Praag schopte het zelfs tot onze top 10. Ze noemt de bezuinigingen “geen reden voor paniekvoetbal”, maar “er zullen heus maatregelen bij zitten die wel pijn zullen doen.” Welke maatregelen dat precies zijn, zal het komende jaar aan ons openbaren.

Lees: Bezuinigingen: ‘Geen reden voor paniekvoetbal’

9) Antisemitisme

Voordat de oorlog tussen Hamas en Israël uitbrak, sprak Ad Valvas met hoogleraar Joodse studies Jessica Roitman. Waar het aantal antisemitische incidenten sinds de oorlog is toegenomen, blijkt uit het interview met Roitman dat Joden zich al langer onveilig voelen in Nederland. “Antisemitisme steekt steeds weer in andere vormen de kop op.”

Lees: ‘Als je zegt dat je Joods bent, voelen mensen zich niet op hun gemak’

10) Nederlands leren is moeilijk

Ja, Nederlands kan een lastige taal zijn om te leren. Maar volgens twee internationale studenten is het probleem niet de taal maar de Nederlander zelf: zonder moeite switchen studiegenoten naar het Engels, waardoor het voor internationals erg lastig is om hun Nederlands te oefenen. Oh ja, en taalcursussen zijn overpriced.

Lees: The hurdles of learning Dutch

Tip ons
Heb jij nieuws te delen met de redactie? Of wil je dat wij onderzoek doen naar een misstand op de VU? Laat het ons weten (per e-mail, via Instagram of in kamer 1H-43 in het BelleVUe-gebouw) en wie weet staat jouw onderwerp volgend jaar in de top 10.