Ontslagen hoogleraar maakte zich ook aan de VU schuldig aan grensoverschrijdend gedrag

Een Utrechtse hoogleraar klinische psychologie, die na een jaar alweer is ontslagen, zou zich in zijn tijd aan de VU al seksueel hebben misdragen.

Een voormalige VU-hoogleraar klinische psychologie is een jaar na zijn aanstelling aan Universiteit Utrecht alweer ontslagen wegens grensoverschrijdend gedrag. Over hem waren 17 meldingen binnengekomen, waarvan een deel door medewerkers van de VU en Universiteit Maastricht.

Het Utrechtse college van bestuur wil geen concrete voorbeelden van het wangedrag van de hoogleraar geven, schrijft DUB, het onafhankelijke journalistieke platform van de Utrechtse universiteit. Maar tegen Ad Valvas, dat heeft meegewerkt aan het DUB-artikel, heeft een VU-hoogleraar gezegd dat hij met zijn ‘oren stond te klapperen’ van het expliciete seksuele taalgebruik van de hoogleraar tegen een jonge vrouw. De hoogleraar heeft toen een klacht ingediend bij zijn leidinggevende. Ook zou de psycholoog promovendi en docenten hebben voorgesteld seksuele relaties aan te gaan.

Bijzonder pijnlijk

Over het gedrag van de hoogleraar zouden aan de VU zelf al twee klachten zijn ingediend, maar daar werd volgens de klagers ‘niet zoveel mee gedaan’. Een VU-collega zegt het te betreuren dat er niet eerder door meer mensen is geklaagd omdat dat erger had kunnen voorkomen. De VU zegt in een reactie dat ze het ‘bijzonder pijnlijk’ vindt dat medewerkers met het grensoverschrijdende gedrag van de hoogleraar te maken hebben gehad en zich niet gehoord voelen. De medewerkers van de afdeling Klinische psychologie zijn geïnformeerd en is ondersteuning geboden. Ook zijn ze gewezen op de mogelijkheid om alsnog een melding te doen.

Bij ontslag neergelegd

De hoogleraar, een wetenschapper met een ‘indrukwekkende staat van dienst’, heeft zijn advocaat aan Universiteit Utrecht laten verzoeken zijn ontslag niet aan de rechter voor te leggen, zoals gebruikelijk is. Hij heeft zich dus bij het ontslag neergelegd. Tegen DUB zegt hij de situatie te betreuren en dat het nooit zijn bedoeling is geweest mensen ‘een ongemakkelijk gevoel te geven’.