5 mei 2024

De nieuwe mensa: voor vega’s, moslims én zondaars

Het hoofdgebouw heeft sinds augustus een nieuwe mensa. Niet alleen het uiterlijk is aangepast: ook het assortiment ging op de schop.

Zo heeft cateraar Sodexo in samenwerking met VU Green Office “Meatless Monday” geïntroduceerd. “Elke maandag staan nu dus de vegetarische maaltijden op de voorgrond”, vertelt Sodexo-manager Petra Hooijschuur.

Antropologiestudent Lev Verburgh (23) is hier enthousiast over. Wel mag er volgens haar de rest van de dagen ook meer aandacht zijn voor vegetariërs en veganisten: “Ik vind dat er te weinig vegetarische keuzes zijn. Op bijna alle broodjes zit bijvoorbeeld wel tonijn of ham. Soms eet ik ook veganistisch en dan blijft er helemaal weinig over want in bijna alle producten zit zuivel of ei.”

Halal

De vegetariërs zijn niet de enigen die extra aandacht krijgen. “Er is een grote groep studenten en medewerkers die vanuit geloofsovertuigingen alleen halal eten. We willen daarom één specifieke corner inrichten voor halal eten”, vertelt Marian Verhoef, contractmanager bij de VU. Doordat de voedselbereiding van halal eten aan strikte eisen moet voldoen én er een gecertificeerde kok moet zijn, duurt dit alleen wat langer om te realiseren.

Voor de geneeskundestudenten en zusjes El-Haddaoui (21 en 23 jaar) en vriendin en rechtenstudent Jihad Bouyafa (21) kan de halal-corner niet snel genoeg komen. “Het halal-aanbod van nu is voor het merendeel ongezond, bijvoorbeeld halal-frikandellen of halal-pizza. Het zou fijn zijn als we ook meer voor gezonde halal-maaltijden kunnen kiezen.”

Zondigen

De laatste verbouwing dateert uit 2001, dus de tijd voor vernieuwing was rijp. In het nieuwe restaurant heeft elke productgroep zijn eigen corner waarachter koks bezig zijn met de à la minute-bereiding van het eten. Het aanbod gezonde maaltijden is behoorlijk uitgebreid; meer variatie in salades, verschillende soorten smoothies en een heuse corner waar je zelf een salade kan samenstellen.

Maar niet getreurd voor de student die zo af en toe wil zondigen. De frituursnacks en chocoladerepen zijn nog steeds gewoon te vinden in het restaurant. Ingrid Steenhuis, onderzoeker aan de faculteit Gezondheidswetenschappen, vindt dat meteen een puntje voor verbetering. Zij stoort zich aan de snacks die bij de kassa’s liggen. “Zet daar liever fruit neer en kannen gratis water.”

Goedkope snacks

Sowieso zou ze graag zien dat de gezonde waren meer voor het grijpen liggen. “Helemaal op het einde van het logische looppad liggen pas de salades, de kans is groot dat je dan je maaltijd al compleet hebt en deze dus laat staan.” Steenhuis begrijpt dat er ook aan de wensen van de snackers moet worden voldaan maar pleit toch voor een aanpassing in het aanbod. “Snacks kunnen ook maar twee of drie dagen per week worden aangeboden, dan blijft de mogelijkheid maar stimuleer je die groep ook om de andere dagen een gezondere keuze te maken.”

Vooral op het gebied van prijs kan de VU nog een slag slaan. “Prijs is een goed mechanisme om consumenten mee te sturen”, weet Steenhuis. “Ik zie hier wel hele lekkere salades liggen, maar zie ook dat deze een stuk duurder zijn dan de frituursnacks of een broodje hamburger. De ongezonde keuze is dan toch makkelijker gemaakt.”