Dreamteamers Reiko Saito en Adithya Vasisth

‘We willen weten waarom mensen hun eten weggooien’

Studenten Reiko Saito (19) en Adithya Vasisth (24) zijn op een missie. Zij willen het probleem van voedselverspilling aanpakken, te beginnen bij de VU.

Vasisth, masterstudent Computer Science, hield zich er al mee bezig in zijn geboorteplaats Bangalore, in India, al vrijwilliger voor de Robin Hood Army, een organisatie die overgebleven eten van grote evenementen aan arme mensen geeft.

Saito volgt een minor Sustainability: Global Challenges, Interdisciplinary Solutions en werkt als vrijwilliger voor Green Office, een door studenten geleid duurzaamheidsplatform. Daar begon ze zich bezig te houden met voedselverspilling. “Ik heb een jaar op de middelbare school in de VS gezeten”, zegt ze. “Ik merkte dat daar veel eten wordt weggegooid. In Tokio, waar ik vandaan kom, wordt aan het einde van de dag etensresten uit convenience stores als 7/11 gehaald en weggegooid. Het stoort mij enorm.”

Iemand wees Saito erop dat er een zogeheten Dream Team bestaat, dat zich ook met het probleem bezighoudt. Vasisth was daar al lid van.

Hergebruiken van ingrediënten

Dream Teams zijn groepen studenten uit verschillende wetenschappelijke disciplines die werken aan oplossingen voor maatschappelijke problemen, zoals gezondheid, milieubehoud en het verbeteren van de mobiliteit van mensen met een dwarslaesie. Saito en Vasisth maken deel uit van een Dream Team van negen studenten, dat zich richt op het terugdringen van voedselverspilling.

“We hebben gesproken met mensen van de Facilitaire Campus Organisatie en Eurest, het bedrijf dat de meeste foodcatering op de VU verzorgt”, zegt Vasisth. Ze vertelden ons over de maatregelen die ze nemen om voedselverspilling tot een minimum te beperken, zoals het hergebruiken van ingrediënten voor salades of het aanbieden van voedsel met korting aan het eind van de dag. Ze zeiden dat het grootste deel van het overgebleven voedsel afkomstig is van evenementen met veel mensen, zoals banketing. Vanwege hygiënische voorschriften moet Eurest dat voedsel weggooien.”

Het Dream Team van Saito en Vasisth heeft de oplossing voor dit probleem nog niet, ze verzamelen vooralsnog gegevens om dit item goed te kunnen analyseren. “Daarom hebben we een enquête online gezet, waarvan we hopen dat zoveel mogelijk studenten die invullen”, zegt Saito. “Om een goed beeld te krijgen van hun voedselconsumptie op de campus en na te denken over alle mogelijke redenen waarom mensen hun eten weggooien.”

Veganistisch eten

Vragen gaan over waar leerlingen hun eten kopen en wat voor eten dat is, maar ook over de factoren die hun keuzes beïnvloeden. “Ons werd verteld dat 80 procent van al het voedsel dat Eurest aanbiedt veganistisch of vegetarisch is”, zegt Vasisth. “Het zou voor mensen een reden kunnen zijn om het weg te gooien, bijvoorbeeld omdat ze niet wisten dat het veganistisch was en niet van veganistisch eten houden.”

Maar dat is allemaal speculatie. “We weten nog niets, we stellen alleen maar vragen”, zegt Vasisth. “Andere Dream Teams bouwen voort op onderzoek dat al is gedaan door voormalige Dream Teams, die zich al jaren met hetzelfde vraagstuk bezighouden”, zegt Saito. “Maar we zijn het eerste Dream Team op het gebied van voedselverspilling.”

“We zouden blij zijn als het ons lukt om het bewustzijn te vergroten”, zegt Vasisth. “Als mensen gaan nadenken over hun voedselconsumptie omdat wij er vragen over stellen, en nadenken over hun eigen verantwoordelijkheid, dan zou dat een eerste stap zijn in het oplossen van het probleem.”

“We beginnen klein op de VU-campus”, zegt Saito, “maar wat we doen is ook relevant voor de stad Amsterdam, voor het land zelfs.”

De enquête is hier te vinden.​