Wat ga jij doen tegen de hoge werkdruk waar je docent mee kampt? Niet zo verbaasd kijken: jij ja, als student. Het is niet alleen maar een kwestie van afwachten wat Den Haag of het VU-bestuur doen. Ook als student kun je je steentje bijdragen.
Je kunt er bijvoorbeeld voor zorgen dat je docent meer het gevoel heeft dat die het ergens voor doet. “Wat ik in gesprekken met docenten hoor, is dat een deel van de werkdruk komt door een vorm van zinloosheid die ze ervaren”, zegt Nouri Mabrouk, studentlid van het faculteitsbestuur van de School of Business and Economics.
Meer dan één op de zes wetenschappers aan de VU (16 procent) ervaart bijna elke dag een te hoge werkdruk, en daarbovenop heeft bijna 30 procent van de wetenschappers het een aantal maanden per jaar te druk, bleek vorig jaar uit een werkbelevingsonderzoek aan de VU. Dus bijna de helft (45 procent) van alle VU-wetenschappers heeft elk jaar minimaal een aantal maanden het gevoel te hard te moeten werken, en sommigen zelfs dagelijks.
Geef aan waarin je geïnteresseerd bent, tipt hij. “Er zijn genoeg colleges waarin er speling is in de casussen en onderwerpen die een docent behandelt. Spreek het ook uit wanneer je iets waardeert. Bijvoorbeeld als je merkt dat een docent je paper drie keer zo nauwkeurig nagekeken heeft als andere docenten.”
Blij de collegezaal uit
Je kunt het ook leuker maken op college. “Ik merk bij mezelf en bij veel collega’s dat het motiverend werkt als de colleges leuk zijn”, vertelt Ellen Bal, onderwijsdirecteur bij antropologie en winnaar van de Van der Duyn Schouten Onderwijsprijs van de VU. “Als er veel studenten op college waren, die actief meededen en goed waren voorbereid, dan kom je blij de collegezaal uit. We wíllen graag dat studenten iets leren. Dat is ons werk, en voor de meesten kun je het zelfs wel hun roeping noemen.”
Nog iets wat je kunt doen is je opdrachten op tijd inleveren, rekening houden met de agenda van de docent als je een afspraak maakt, vragen stellen tijdens college, zo weinig mogelijk mailen en direct aan het begin van de periode beginnen met studeren. “Docenten zijn vaak welwillend als je een afspraak wilt maken, maar als je telkens gestoord wordt terwijl je bijvoorbeeld een onderzoeksartikel schrijft, kan dat extra werkdruk opleveren”, zegt Gijs Gosselink, vicevoorzitter van de facultaire studentenraad van Gedrags- en Bewegingswetenschappen.
Digitaal is tweede natuur
Of vraag je docent eens of je ergens mee kunt helpen. “Canvas kan bijvoorbeeld vaak veel beter worden ingericht”, zegt Merel Crezee van de universitaire studentenraad. “Als dat slecht is gedaan, doet dat af aan de kwaliteit van het vak. Terwijl digitaal een tweede natuur is voor ons studenten. Misschien zit er iemand in college die bijles geeft en zelf kennisclips maakt.” Ben jij zo iemand? Biedt je hulp aan.
En laat van je horen. “Vraag je docent bij het eerste college wat voor contract hij heeft”, vindt Paola Gori Giorgi, hoogleraar theoretische chemie en frontvrouw van #woinactie VU. “Een tijdelijke docent, die niet weet of hij er volgend jaar nog is, is misschien minder gemotiveerd om een vak te verbeteren of bang om te experimenteren. En schrijf in vakevaluaties: Ik ben niet blij dat mijn docent gestrest was. Hij had weinig tijd voor me en was ook niet gepromoveerd.”
Lees wat de geïnterviewde studenten en docenten nog meer te vertellen hebben in ‘Je docent is gestrest, en jij kunt helpen’ (Advalvas nr. 13, 13 maart 2019) op issuu.com/advalvas of in het tipverhaal ‘Help je docent ontstressen’ op deze website.