18 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

VU sleept meeste ERC-beurzen binnen

De Europese Onderzoeksraad (ERC) heeft 23 advanced grants van maximaal 2,5 miljoen euro toegekend aan zeer ervaren onderzoekers van Nederlandse kennisinstellingen. Daarbij is de VU koploper.

Het kleine Nederland sleept al jaren veel ERC-beurzen in de wacht. Vorig jaar viel het aantal toegekende advanced grants ineens een beetje tegen en stond Nederland met veertien toekenningen op de zevende plaats. Maar in de ronde van 2023 staat Nederland met 23 van de 255 toegekende beurzen weer in de top 4. Het moet alleen Duitsland (50 beurzen), het Verenigd Koninkrijk (42 beurzen) en Frankrijk (37 beurzen) laten voorgaan.

In totaal is er in deze ronde 652 miljoen euro verdeeld en de slaagkans van de aanvragers was bijna 14 procent.

Van de 23 beurzen in Nederland gaan de meeste naar VU-onderzoekers, namelijk vier.

Advanced grants 2023
Vrije Universiteit Amsterdam 4
Universiteit van Amsterdam 3
Universiteit Utrecht 3
Nederlands Kanker Instituut 3
Radboud Universiteit 2
NWO-Instituten 2
KNAW 1
Universiteit Twente 1
TU Eindhoven 1
Universiteit Maastricht 1
Universiteit van Amsterdam AMC 1
Universitair Medisch Centrum Utrecht 1
Totaal 23

Voorlopig

Maar de lijst is voorlopig, want het Verenigd Koninkrijk doet sinds de Brexit eigenlijk niet meer mee met het Europese onderzoeksprogramma. Daarom krijgen de uitverkoren wetenschappers van Britse universiteiten de beurs alleen uitgekeerd als ze die meenemen naar een onderzoeksinstelling in een land dat wél deelneemt. In 2024 vervalt die beperking, als het VK weer aanhaakt.

Als ze niet overstappen naar een ander land krijgen ze de ERC-beurs dus niet. Wel ontvangen ze dan een vergelijkbare beurs van de Britse overheid, die de selectie door de ERC is blijven erkennen.

Reservelijst

Dan valt er Europees beurzengeld vrij dat doorschuift naar de reservelijst van onderzoekers die net buiten de boot vielen. Mogelijk profiteren ook Nederlandse instellingen hiervan. Vooralsnog gaan de meeste beurzen naar de beide Amsterdamse universiteiten, de Universiteit Utrecht en het Nederlands Kanker Instituut.

Elk jaar verdeelt de ERC beurzen onder jonge onderzoekers (starting grants van maximaal 1,5 miljoen euro), ervaren onderzoekers (consolidator grants van 2 miljoen euro) en toponderzoekers (advanced grants van 2,5 miljoen euro).

De beurzen zijn vergelijkbaar met de Nederlandse veni-, vidi- en vici-beurzen uit het Talentprogramma van onderzoeksfinancier NWO, al zijn de Europese beurzen wel hoger.