4 mei 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Turkse migranten kunnen nergens terecht met suïcidegedachten

Of een online zelfhulpcursus Turkse migranten kan afhelpen van gedachtes aan zelfdoding, dat onderzoekt promovenda Özlem Eylem.

“Turkse migranten gaan niet snel naar een hulpverlener. Die zoeken liever hulp binnen hun informele netwerk. Alleen kunnen ze daar vaak niet terecht met aandoeningen als depressie of gedachten aan zelfdoding omdat daar een cultureel taboe op rust.”

Noodsituatie

“Depressie komt relatief veel voor bij Turkse migranten: 26 % van hen heeft depressieve klachten, tegenover 11 % van de autochtone Nederlanders.  We hebben een online-hulpprogramma ontwikkeld voor mensen uit deze groep met suïcidale gedachten. Het is laagdrempelig en relatief anoniem, hoewel we wel een telefoonnummer vragen en ook bellen als we denken dat er een noodsituatie is.”

Mentaal sterker

“De voorbeelden zijn toegespitst op de problematiek waar Turkse migranten tegenaan lopen: moeilijkheden met relaties, gepieker over familie, de angst om te falen in de gemeenschap. Dit programma is erop gericht om hun gedachtepatronen te veranderen zodat ze mentaal sterker worden. Het is een eerste stap. Daarnaast wijzen we ze op hulpinstanties als we denken dat ze hulp kunnen gebruiken.

Sinds januari hebben zo’n twintig mensen zich aangemeld, van wie een aantal zegt dat de cursus hun leven echt heeft veranderd. In mijn onderzoek vergelijk ik ze met een controlegroep die alleen toegang heeft tot een informatieve site.”

Özlem Eylem ontwikkelde de online zelfhulpcursus samen met e-health bedrijf Minddistrict. Het onderzoek vindt deels aan de VU plaats en deels aan de Queen Mary University of London.