Ondanks de opkomst van alle online nieuwskanalen, bepalen de krant, televisie en radio nog altijd voornamelijk wat de lezer aan nieuws onder ogen krijgt. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Kasper Welbers, die vandaag promoveert aan de Vrije Universiteit.
Welbers deed onderzoek naar de selectie van nieuws in de traditionele en digitale media, waaronder diverse kranten, het NOS- en RTL-journaal, De Wereld Draait Door en nieuwssites als GeenStijl en Fok.nl. Journalisten hebben meer informatie dan ooit tevoren over wat hun publiek wil lezen, door het meten van kliks, reacties en retweets op social media, maar toch doen ze daar weinig mee.
ANP bepaalt
Het nieuws blijkt zelfs meer dan vroeger gebaseerd te worden op wat het ANP de nieuwsorganisaties voorschotelt. Volgens Welbers is dit te wijten aan de doorlopende stroom van informatie die de media moeten volgen om bij te blijven. De persberichten van Nederlands enige persbureau worden daarom graag gebruikt, omdat het een snelle en goedkope manier van informatiegaring is.
De populariteit van een nieuwsbericht wordt wel vaak bijgehouden, maar journalisten blijven het nieuws selecteren waarvan zij vinden dat het belangrijk is, ongeacht de interesses van het publiek. Of dat erg is, daarover velt Welbers geen oordeel. Maar het nieuws gaat nu in ieder geval niet alleen maar over Justin Bieber, met al zijn likes.