Studentenleven
& Maatschappij

Verhaal discriminatie door DUO genomineerd voor Tegel

Het journalistieke onderzoek naar de fraudejacht van studiefinancier DUO, dat tot excuses van het kabinet heeft geleid, is genomineerd voor een Tegel. De Tegels zijn de belangrijkste journalistieke prijzen van Nederland.

De kandidaten voor de Tegels van 2023 zijn gisteren bekend gemaakt. De nominatie voor het DUO-onderzoek komt op naam van Belia Heilbron en Anouk Kootstra (Investico), Bas Belleman (HOP) en Sumeyye Ersoy, Salwa van der Gaag en Merijn van Nuland (NOSop3).

In de strijd tegen fraude met de basisbeurs voor uitwonenden kreeg de Dienst Uitvoering Onderwijs opvallend vaak studenten met een niet-westerse migratieachtergrond in het vizier, bleek uit het onderzoek. Het kabinet heeft inmiddels excuses gemaakt voor ‘indirecte discriminatie’.

Andere nominaties

In de categorie ‘onderzoek’ zijn er nog twee genomineerden: documentairemaker In-Soo Radstake voor ‘Indië Verloren… Selling a colonial war’ en Jet Schouten en Merijn Rengers van dagblad NRC voor hun onderzoek hoe een ‘slaapapparaat’ Philips aan de rand van de afgrond kon brengen.

Andere Tegelcategorieën zijn ‘eerstelijns verslaggeving’ (met nominaties voor verhalen uit Israël en Gaza), regionale journalistiek (bijvoorbeeld over Tata Steel), interview, achtergrond, nieuws en internationaal. Ook is er een Tegel voor journalistiek camerawerk vernoemd naar de omgekomen cameraman Stan Storimans. De prijzen worden 6 mei uitgereikt.