20 mei 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Ajouaou’s boek over westerse moslims stelt gerust

Mohamed Ajouaou, universitair docent islam aan de VU, schreef eind vorig jaar het boek: Wie is moslim? Geloof en secularisatie onder westerse moslims.

‘Praktiserende moslims’

‘Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek groeit het aantal praktiserende moslims nog steeds en socioloog Kooomans concludeerde in 2013 dat Nederland bijna een miljoen islamieten telt, van wie de meerderheid fundamentalist. Dat slaapt slecht, zeker na die afgrijselijke beelden uit de Linnaeusstraat, Parijs en Irak.
‘Ajouaou meent dat die slapeloosheid vooral komt door een misverstand door het begrip ‘praktiserend moslim’. Want wie zich strikt houdt aan de regels voor gebed of het niet-eten van varkensvlees, hoeft helemaal geen hatelijke ideeën te hebben over vrouwen of homoseksuelen. Sterker nog, zulke ‘zichtbare indicatoren’ zeggen niets over je religieuze beleving’, schrijft Marijke Laurense in haar recensie van Ajouaou’s boek in dagblad Trouw van vandaag.

Verstandige, vriendelijke moslims

Laurense waarschuwt de lezer wel voor ambtelijke taal. ‘Zo heeft een mens geen geloof, maar een geloofsstructuur en struikelen we over significante indicatoren en ander ongerieflijk jargon.’

Toch raadt zij het boek aan, want Ajouaou’s belangrijkste bijdrage is dat hij laat zien dat er natuurlijk nog altijd verstandige, betrokken en gewoon vriendelijke moslims zijn, die zich vanuit hun geloof uitspreken voor theologische hervorming en godsdienstvrijheid.

Mohamed Ajouaou, Wie is moslim? Geloof en secularisatie onder westerse moslims, Meinema, 237 pag. € 22,50.
In 2010 werd zijn promotieonderzoek ‘Imam achter tralies’ uitgeroepen tot de beste Nederlandstalige islamitisch-theologische publicatie van het decennium.