18 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Nieuwe imamopleiding VU en andere instellingen zit nog in onderzoeksfase

Als alles volgens planning verloopt heeft Nederland in september 2025 weer een hbo-bacheloropleiding voor imams, schrijft het kabinet. Maar de drie betrokken instellingen zijn zo ver nog niet.

De Vrije Universiteit, de Hogeschool van Amsterdam en de iPabo willen een geaccrediteerde en bekostigde hbo-imamopleiding gaan aanbieden, schrijft demissionair minister Karien van Gennip van Sociale Zaken mede namens onderwijsminister Dijkgraaf.

Van Gennip somt een aantal deadlines op die de instellingen zouden willen halen. Begin 2024 zouden ze bijvoorbeeld een aanvraag gaan doen voor een ‘toets nieuwe opleiding’ bij onderwijskeurmeester NVAO.

Voorzichtiger

Een woordvoerder van de VU is wat voorzichtiger. De drie instellingen werken nu eerst aan een “haalbaarheidsonderzoek” dat ze in de eerste helft van 2024 willen publiceren. Andere stappen volgen daarna pas. Wie de opleiding uiteindelijk gaat aanbieden is ook nog niet duidelijk.

De VU probeerde vlak na de moord op Theo Van Gogh in 2005 al een imamopleiding van de grond te krijgen. Dat resulteerde uiteindelijk in een afstudeervariant van een opleiding voor geestelijk verzorger in gevangenissen en ziekenhuizen en dergelijke, behalve voor moslims ook voor onder andere hindoes.

Een eerdere imamopleiding van de Hogeschool Inholland werd in 2013 opgeheven. Het lukte niet om deze opleiding rendabel te krijgen, ondanks financiële steun van het kabinet. De Tweede Kamer betreurde dat, want moslimgemeenschappen moesten niet te afhankelijk worden van buitenlandse imams die Nederland niet goed kennen.

De Kamer riep het kabinet in 2015 op om in Nederland “aanvullende en gedegen” beroepsopleidingen tot imam te regelen. In 2019 lieten de ministers van Sociale Zaken en OCW onderzoeken of er onder moskeebestuurders en -bezoekers steun was voor een polder-imamopleiding. Dat bleek het geval.

Niet verwonderlijk

Onderzoeksbureau Hobéon boog zich in 2022 over de kosten van een nieuwe opleiding. De onderzoekers betwijfelden of er dit keer wél genoeg studenten zouden zijn om de opleiding in de lucht te houden, en vonden het toen niet verwonderlijk dat geen enkele instelling het voortouw wilde nemen voor een nieuwe imamopleiding.

Met subsidies voor het opstarten en ontwikkelen van de opleiding hoopt het kabinet dat het dit keer wel gaat lukken. Bedragen noemt Van Gennip niet. Het kabinet verwacht dat de eerste imamstudenten in september 2025 aan de opleiding kunnen beginnen, aldus de brief.