Wetenschap
& Onderwijs

Academische kus voor strijd tegen universitaire hiërarchie

Twee hoogleraren krijgen de jaarlijkse AcademieKus van onderwijsvakbond AOb voor hun strijd tegen hiërarchie aan de universiteit. Het zijn Marie-José van Tol (Groningen) en Kees Storm (Eindhoven).

Op Valentijnsdag reikt de vakbond steevast de AcademieKus uit aan mensen zich hard maken voor betere werkomstandigheden in het hoger onderwijs. Deze keer ging de prijs naar twee winnaars.

De jury prijst Kees Storm omdat hij zich als decaan van de faculteit Applied Physics & Science Education van de TU Eindhoven inzet voor het ‘platter’ maken van de universiteit. Storm wil naar eigen zeggen dat alle wetenschappelijke medewerkers van een universiteit zichzelf ‘professor’ kunnen noemen.

Ook Marie-José van Tol, hoogleraar cognitieve neuropsychiatrie aan de Rijksuniversiteit Groningen, heeft zich “onvermoeibaar ingespannen” om het thema ‘iedereen professor’ onder de aandacht te krijgen. Van Tol deed dat als voorzitter van De Jonge Akademie.

Eervolle vermelding

De jury gaf een ‘eervolle vermelding’ aan de derde genomineerde voor de prijs. Dat is Evgenia Salta, verbonden aan het Nederlands Herseninstituut en de KNAW. Zij zet zich in voor een meer inclusieve werkomgeving.

Vorig jaar was het onderwerp pestgedrag op de universiteit. Het jaar daarvoor werd de winnaar op ludieke wijze geloot, om een punt te maken van het “prijzencircus” waarin onderzoekers subsidies en beurzen moeten zien te bemachtigen.