27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Sonja van Scheijen levert bakboxen aan huis

Student Sonja van Scheijen (26) zette naast haar twee masters het bedrijf Bakselbox op: complete pakketten om thuis iets lekkers te bakken.

STUDENT Sonja van Scheijen  BEDRIJF Bakselbox

Het begin “Ik ben zelf nogal een bakker. Vroeger maakte ik appeltaarten met mijn moeder, daarna ging ik via de kant-en-klare bakmixen zelf experimenteren. Ze missen op mijn voormalige stageplek nog steeds de wekelijkse baksels. Mijn moeder heeft lang een eigen boekhandel gehad, dus het ondernemende zit ook in me.”

Het gouden idee “Toen we door corona thuis kwamen te zitten, gingen vriendin Manon Abbo en ik op zoek naar vermaak. We bestelden allerlei creatieve boxen en ontdekten dat er niets was op het gebied van bakken. Een appeltaart, hooguit. Manon vroeg me of ik samen met haar een bedrijf in bakboxen wilde opzetten. Zo begon het in januari 2021 met een Google Doc geweldige ideeën. Een half jaar later schreven we ons in bij de Kamer van Koophandel. We hebben de hele zomer besteed aan het bouwen van de website en testbakken – wat is lekkerder: kristalsuiker of witte basterdsuiker?”

Marktonderzoek “We wilden graag weten wat de rest van de wereld over Bakselbox dacht. Daarom hebben we een klein onderzoek gedaan onder zeventig familieleden en vrienden. Wat wil je betalen voor een box? Zou je een abonnement nemen? Vind je het belangrijk dat de ingrediënten biologisch zijn? Op de dag voor de officiële lancering hebben we twee vrienden onafhankelijk van elkaar het hele bestelproces laten doorlopen. Dat waren meteen onze eerste bestellingen.”

Omzet “Manon en ik hebben nu allebei 500 euro ingelegd. Ons doel is binnen één jaar quitte te spelen. Dat gaat niet hard, want we verdienen twintig cent tot een paar euro per verkochte box. Het scheelt dat een webshop weinig vaste kosten kent. Wel hebben we geld uitgegeven aan onder meer de Kamer van Koophandel-inschrijving en aan het testbakken – we schrokken er een beetje van hoeveel dat kost. Als de 1.000 euro op is, gaan we om de tafel en besluiten we of we nogmaals 500 euro per persoon investeren. Als het daarna nog niet werkt, is het klaar.”

Tijd “Ik doe twee masters, Biomolecular Sciences en Philosophy, Bioethics and Health, en ben daarnaast bezig met allerlei bijbaantjes, vooral als student-assistent. Bakselbox is daarbovenop gekomen. Ik kan er veel creativiteit in kwijt en vind niets leuker dan brainstormen en lekker bakken. Maar als ik het druk heb, wordt het een verplichting. We moeten bijvoorbeeld blijven posten en reageren op Facebook en Instagram, anders neemt ons zorgvuldig opgebouwde volgersaantal snel af.”

Ken je een student met een eigen bedrijf? Of wil je zelf aan Student & Bedrijf meedoen? Mail dan naar redactie.advalvas@vu.nl

Probleem “De grootste uitdaging is op dit moment het bereiken van nieuwe mensen. Onze eerste abonnees en bestellers waren uitsluitend familieleden en vrienden. Heel lief natuurlijk, maar we kunnen niet afhankelijk van ze blijven. We zien ook dat het aantal verkochte boxen per editie afneemt. Daarom adverteren we regelmatig op sociale media, dat kost ons 2,50 euro per dag. Ook hopen we op samenwerkingen met bloggers en influencers. Zij kunnen bijvoorbeeld een recept voor ons ontwerpen.”

Toekomst “In mei hoop ik afgestudeerd te zijn en kom ik in vaste dienst op de bètafaculteit. Bakselbox blijf ik er uiteraard naast doen. Wellicht wordt het ooit winstgevend genoeg en kunnen Manon en ik er onze “baan” van maken. Maar ik denk dat we te veel andere dingen leuk vinden en het altijd blijven combineren. Manon is trouwens mijn enige vriendin met een opzegtermijn: als een van ons uit Bakselbox wil stappen, hebben we een opzegtermijn van twee maanden.”

‘De grootste uitdaging is het bereiken van nieuwe mensen’