Popup-Niks-missen-2.png

VERHALEN

Joseph Nickisch (rechts) en partner Leroy Ranglek met hun Bamboi-rollen
Student&Bedrijf 27 mei 2021

Joseph Nickisch verkoopt wc-papier van bamboe

Bachelorstudent Joseph Nickisch (22) startte samen met Leroy Ranglek het wc-papiermerk Bamboi. Door wc-papier van bamboe te maken, hopen ze de papierindustrie te verduurzamen.
DOOR Emma Sprangers BEELD Peter Gerritsen

 

STUDENT Joseph Nickisch, derdejaars bachelor international business administration

BEDRIJF Bamboi

 

Het begin “Het duurde even voordat Leroy me had overgehaald. Ik dacht: Is dat niet te moeilijk? Waarom bamboe? Naarmate ik me erin verdiepte, leerde ik hoe veel die plant te bieden heeft. We hebben allebei een passie voor ondernemen, maar vinden het minder leuk om een product te verkopen waar je niet echt achter staat en dat gericht is op zoveel mogelijk winst te maken. Met ons bedrijf Bamboi kunnen we bijdragen aan een betere wereld.”

Het gouden idee “Bamboe heeft een heel hoge opslag van CO2; 35 procent meer dan bomen, heeft minder water nodig, groeit zelf snel weer aan en heeft antibacteriële eigenschappen. Bamboe uit goed beheerde bossen is ideaal als traditionele papiervervanger. Ons bamboe wordt uit een natuurlijk bos in China gehaald, hoe het precies wordt verwerkt is het bedrijfsgeheim van onze leverancier, maar het wordt als af product aan ons geleverd. Iedereen gebruikt wc-papier. Door dat te verduurzamen kunnen consumenten zonder hun gedrag te veranderen een positieve impact hebben. Ze bestellen wat ze gewend zijn, maar poepen nu duurzaam.”

Omzet “Een doos van 48 toiletrollen kost 40 euro. In de eerste twee weken hebben we vijftig orders verwerkt. Dat is niet zoveel, maar we verwachten dat het wel gaat groeien. We houden er nu nog niks aan over, maar draaien ook geen verlies. We zijn Bamboi niet gestart om rijk mee te worden. We hebben er gewoon een bijbaan naast, en kunnen makkelijk lenen omdat we student zijn.”

Tijd “Gemiddeld besteden we wel zo’n 30 uur per week aan Bamboi - het is vrij pittig. Soms zijn we van negen tot drie met het bedrijf bezig, dan van vier uur tot het avondeten met de studie, en dan ’s avonds weer met het bedrijf. We zijn back-to-the-basics gegaan en hebben een papieren agenda gekocht om alles strak te plannen. Je moet de dag echt goed indelen.”

 ‘Ons doel is om iedereen duurzaam te laten poepen’

Probleem “Nieuwe start-ups worden bij de douane als hoog risico bestempeld. Dus toen onze eerste levering met de trein uit China aankwam, wilden ze in de container kijken. We moesten per direct 1200 dozen van 9 kilo per stuk lossen met z’n tweeën. We hebben uiteindelijk een klein voetbalelftal aan vrienden op weten te trommelen om te helpen. We werken vanuit huis en hebben wel een opslag, maar de helft slaan we nog thuis op. Op den duur willen we meerdere containers tegelijk kunnen laten komen, dus daar moet snel verandering in komen.”

Studie “International business administration tackelt alle facetten van ondernemerschap: van accounting tot marketing. Het heeft me concreet vooral geholpen bij het schrijven van een businessplan en het innoveren van het businessmodel. Ik vind het in de praktijk toepassen van het geleerde wel veel leuker dan de theorie.”

Toekomst “Op de lange termijn hopen we ook dat grotere bedrijven het wc-papier Bamboi gaan inkopen. En we moeten misschien personeel aannemen als we groeien. Nu doen we nog alles zelf, de woonkamer staat vol met dozen. Tegelijkertijd is het juist leuk om bij alles betrokken te zijn. Onze wens is om alle papieren wegwerpproducten te verduurzamen. Die verduurzaming hoort bij onze generatie. Als je naar een documentaire kijkt als Seaspiracy – daar word je doodongelukkig van. Aan zo’n wereld moet je niet willen bijdragen, zeker niet als ondernemer. We willen consumenten bewust maken van hun keuzes: in plaats van mindless consumption, naar een mindful decision. Ons doel is om iedereen duurzaam te laten poepen.”

Ken je een student met een eigen bedrijf?

Of wil je zelf aan Student & Bedrijf meedoen? Mail dan naar redactie.advalvas@vu.nl

 

 

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.