20 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

‘Op groen is geen enkele concessie gedaan’

Wordt de vernieuwde campus wel groen genoeg? Patrick van Oostvoorn, FCO-programmamanager openbare ruimte, licht de plannen voor het campusplein toe.

De VU beweert 20 tot 30 procent meer groen op de campus te realiseren. Is dat wel ambitieus genoeg?
“Het mag altijd meer zijn. Het uitgangspunt is dat het groen moet zijn. En wat niet groen kan worden vanwege de functionele aard, wordt verhard. We hebben een balans gezocht tussen wat wel en niet kan. Het gebied tussen het NU-gebouw en het OZW ligt bijvoorbeeld op een garage. De kelderconstructie moet het gewicht kunnen dragen, dus de bomen zijn boven kolommen geplaatst.
“We kozen voor een verloop van druk naar rustig. Aan de kant van Doppio kunnen heel veel studenten zich verzamelen. Er moest ook een gebied vrij zijn voor evenementen, waar een tent kan worden geplaatst. En voor het energiecentrum kun je je meer terugtrekken van de drukte. Daar komt de tiny forest. Verder is er ruimte vrijgelaten voor de terrassen, de tarptent, en alle gebouwen moeten bereikbaar zijn voor de nood- en hulpdiensten en logistiek bevoorraad kunnen worden.”

Is het echt niet mogelijk om bijvoorbeeld op de geplande lege grasvelden nog een boompje of twee te plaatsen?
“Na de sloop van het W&N-gebouw komt op het gebied van de gras- en beachvolleybalvelden een nieuw gebouw. Dan zouden de bomen op die grasvelden later verwijderd moeten worden, en het kappen van bomen moeten we zoveel mogelijk voorkomen. Veel studenten gaven ook aan dat grasvelden het meest gewenst waren. Als de wens er is, kunnen we er misschien wat struikjes of niet te hoge bomen bij doen.”

Onlangs werd hier een aantal boompjes omgezaagd. Waarom?
“Dat heeft te maken met de levensverwachting van de bomen in combinatie met het ontwerp van het nieuwe campusplein. Een aantal bomen blijft en er is één boom die we gaan verplanten. We doen ons best, maar de kans dat die boom dat overleeft is dertig procent.”

Glazen container
De vernieuwing van het campusplein verloopt in 4 fasen. De eerste fase ging afgelopen september van start en de laatste fase hoort in oktober 2024 afgerond te worden. De plannen zie je afgebeeld op een glazen container aan de campuszijde van het NU-gebouw. De updates over eventuele vertragingen kun je daar ook volgen.

In het digitale voorbeeld zien we redelijk volwassen bomen, maar worden dat in de werkelijkheid niet allemaal miniboompjes?
“Nee, ik denk dat je ze kunt vergelijken met de bomen langs de medische faculteit. Dat zijn best wel forse bomen. Kleine bomen verdwijnen tussen al het geweld van deze hele grote gebouwen, dus daarom kiezen we voor grotere.”

De VU moet bezuinigen. Zijn jullie campusplannen ook getroffen?
“Ja, we hebben te maken met een torenhoge inflatie en oplopende bouwkosten, dus we hebben echt keuzes moeten maken. Op de eerste plannen stonden natuurstenen zitblokken op het gras. En we hoopten dat we een fontein op de campus konden realiseren, maar dat paste niet meer in het beschikbare budget. De aansluiting komt er wel. Als er later geld voor vrijkomt, kunnen we hem alsnog aanleggen.”

Wordt de campus door de bezuinigingen minder groen dan gehoopt?
“We merken allemaal dat het steeds warmer wordt in de stad en bomen helpen om de temperatuur te verlagen. Daarom is er geen enkele concessie gedaan op het groen. Het gaat echt om dingen als zitgelegenheid. De architect had prachtige, dure picknicktafels gekozen, maar de tafels die we nu hebben functioneren ook hartstikke goed.”