20 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

L.A.N.X.-dispuut over de schreef bij ontgroening

Een herendispuut van de Amsterdamse studentenvereniging L.A.N.X. is geschorst na onthullingen van tijdschrift De Groene Amsterdammer over misstanden bij de ontgroening in het buitenland.

De nieuwe leden van dispuut Ares konden vorig jaar punten krijgen voor allerlei opdrachten. “Pis over een jaargenoot”, “Naai een emmer in een steeg”, “Laat je piemel zien aan een onbekende” of “Regel een vluchteling voor seks”.

Een brief met de opdrachten is in handen van De Groene Amsterdammer. De nieuwe leden moesten de opdrachten uitvoeren tijdens een ontgroeningsreis naar Boekarest. Degenen met de laagste punten zouden straf krijgen. Het gebeurde in november 2022.

Belazerd

L.A.N.X. spreekt in een verklaring van mensonterende opdrachten. “De brief en de opdrachten gaan in tegen alles waar wij als Vereniging voor staan.” En verderop: “Wij schamen ons dan ook diep voor de brief. We voelen ons ook verslagen en belazerd.”

De vereniging heeft de jongens die mee waren op de reis in contact gebracht met de vertrouwenspersoon “om te praten over hun ervaringen”. Het dispuut is voor onbepaalde tijd geschorst en uitgesloten van de nieuwe Kennismakingstijd.

De twee Amsterdamse universiteiten en de Hogeschool van Amsterdam subsidiëren L.A.N.X., dat begon als het corps van de Vrije Universiteit. De onderwijsinstellingen beraden zich op maatregelen, laten ze aan De Groene Amsterdammer weten.

Het tijdschrift publiceert het nieuws vooruitlopend op een themanummer over ontgroeningen bij disputen, waar de overkoepelende verenigingen weinig zicht op hebben.

Elk jaar

Bijna elk jaar komen er verhalen naar buiten over problemen bij ontgroeningen. Vorig jaar bijvoorbeeld moesten Maastrichtse eerstejaars van studentenvereniging Tragos over elkaar heen braken. Een jaar eerder was er sprake van geweld bij dispuutsontgroeningen van het Amsterdamse corps A.S.C./A.V.S.V.

Het blijft ook niet beperkt tot de ontgroening. De cultuur binnen verenigingen ligt al langer onder vuur. Vorig jaar kwam bijvoorbeeld een filmpje van het Amsterdamse corps naar buiten met akelige toespraken over vrouwen. De Groningse vereniging Vindicat ligt ook al jaren onder een vergrootglas wegens een reeks voorvallen.

In Vlaanderen overleed student Sanda Dia na grove mishandeling tijdens de ontgroening van een inmiddels opgeheven vereniging. De lichte straffen voor de daders hebben veel mensen geschokt. Er zijn opnieuw protesten nu de voormalige (en veroordeelde) preses van die vereniging als promovendus aan de UGent is aangenomen.

Roetkap

In 1965 speelde in Nederland de zogeheten roetkapaffaire. Een aspirant-lid van het Utrechtsch Studenten Corps was met een kap op zijn hoofd gestikt tijdens de ontgroening en de daders kregen slechts lichte straffen opgelegd.

In 1997 kwam een Groningse student van de vereniging Vindicat om het leven door alcoholvergiftiging. Maar zonder alcohol kan het ook gevaarlijk zijn: in 2005 raakte een student van Albertus Magnus in coma door watervergiftiging.