18 april 2024

Het winnende team van studenten met docenten Moser en Tietschert

Studenten gaan kookeiland in VU-restaurant inrichten

Een groep studenten kan binnenkort op kosten van cateringbedrijf Eurest winkelen bij de Ikea. De studenten wonnen een tegoedbon van tweeduizend euro voor hun plan voor het wisselend kookeiland in het VU-restaurant.

Eurest wilde meer binding met de campusgasten en zochten een nieuwe bestemming voor hun kookeiland dus schakelden ze een groep masterstudenten Organisatiewetenschappen in. Op de wensenlijst: een duurzaam plan voor een divers voedselaanbod dat mensen bij elkaar brengt en voedselverspilling tegengaat. Twee weken lang bogen zo’n zestig studenten verdeeld over negen teams zich over die opdracht. Deze ‘serious game’ speelden ze als onderdeel van het vak Strategie en innovatie in netwerken, gedoceerd door Christine Moser en Maike Tietschert om volgens Moser “abstracte theorieën toe te leren passen op de realiteit”.

En zo kwamen de teams met ideeën als een ‘Broodje Dakloos’, een snee brood met beleg waar geen dakje van brood op zit zodat restaurantgasten gedwongen zijn het zittend op te eten en zo de verbinding aan te gaan. Elk tiende broodje zou dan gedoneerd worden aan de Regenboog Groep, die zich onder andere inzet voor daklozen. Of een station dat smoothies maakt van afgedankt groente en fruit uit supermarkten.

Voedselverspilling

Medewerkers van Eurest gaven tijdens het project geregeld feedback. Zo werd een eerder plan om studenten eigen fruit mee te laten nemen naar de kantine voor smoothies afgeschoten omdat dat kwaliteitscontrole moeilijk maakt. Moser vertelt: “Andere bezwaren waren praktischer – over de houdbaarheid van bepaalde ingrediënten. En veel teams concentreerden zich vooral op het tegengaan van voedselverspilling, terwijl dat volgens Eurest niet echt een probleem is bij hen. Ze verwerken bijvoorbeeld oude broodjes in ander eten, of doen overrijpe groenten in de soep.”

Echte cijfers zijn moeilijk te achterhalen volgens Moser, die zelf onderzoek doet naar voedselverspilling in supermarkten. “Het is voor bedrijven in Nederland niet verplicht om die data te publiceren. Terwijl je in andere landen ziet dat openheid daarover als motivatie werkt om er nóg beter op te letten.”

It’s a wrap

De negen teams pitchten hun uiteindelijke ideeën in een Zoommeeting met drie Eurestmedewerkers. Aan de meeste eisen van Eurest voldeed uiteindelijk een team van zeven studenten die onder de naam It’s a wrap een wrapstation wil gaan opzetten. Aan een basiswrap – de ingrediënten afhankelijk van een maandelijks thema – kunnen mensen hun eigen toppings toevoegen. Door de wraps warm en koud aan te bieden hopen de studenten dat ze voor zowel ontbijt, lunch als avondeten gegeten kunnen worden. Mochten er dan toch nog wraps overblijven, dan willen ze die via een ‘WrApp’  – een soort Too good to go app – aanbieden aan docenten en studenten. Volgens de drie Eurestmedewerkers die de ideeën beoordeelden was dat “in een notendop” alles waar ze naar zochten, en pragmatisch gezien het best uitvoerbaar.

Gehaktballetjes

De studenten gaan het plan samen met Eurest uitwerken, en krijgen een Ikeategoedbon van 2000 euro. Wat ze met het gewonnen geld gaan doen, weten de studenten nog niet precies. Ze hadden naar eigen zeggen niet verwacht te winnen. “We hadden het wel al over hoeveel gehaktballetjes we daarvan zouden kunnen kopen”, zegt de een. “Ik kan ook wel een bureau gebruiken met al dat thuiswerken. Ik zit altijd maar aan de keukentafel”, zegt een ander.

Eurest is van plan om begin volgend jaar met de studenten te kijken hoe ze het plan gaan uitwerken. “Ik hoop dat we het nog live gaan meemaken voordat we afstuderen”, zegt een van de studenten. Maar volgens een medewerker van Eurest moet dat lukken, met hun planning mikken ze erop in april van start te gaan. Nu maar hopen dat de lockdown dan voorbij is.