27 maart 2024

Persoon overleden na val in NU-gebouw

Een persoon is vrijdagmiddag rond half vier van grote hoogte in het NU-gebouw naar beneden gevallen. De hulpdiensten waren snel ter plaatse om te reanimeren, helaas tevergeefs.

Voor de deur van het NU-gebouw staan meerdere politieauto’s en ambulances. Binnen lopen agenten rond, op de grond ligt een wit laken. Studenten en andere bezoekers worden op afstand gehouden. “Het was topdruk, dus het is heel naar dat veel studenten het hebben moeten zien”, zegt een woordvoerder van de politie. Ze onderzoeken drie scenario’s: die van suïcide, een noodlottig ongeval of een misdrijf. “Maar voor dat derde scenario hebben we niet per se aanleiding.”

Een student buiten het NU-gebouw was er aan het studeren en zag alles gebeuren, net als veel anderen om haar heen. Volgens de student begon iemand meteen te roepen dat de persoon gereanimeerd moest worden. Het gebouw werd ontruimd. Nadat ze waren geëvacueerd ging de student naar het Wellbeing Point & Panel om steun te zoeken.

Praten over zelfdoding kan anoniem met 113 Zelfmoordpreventie (0800-0113 of www.113.nl). Ook biedt de VU studentpsychologen aan, en is er een Student Wellbeing Point