27 juli 2024

‘Via VUnet informeren over bètasamenwerking is niet genoeg’

De facultaire studentenraad van Aard- en Levenswetenschappen vindt dat studenten nog niet goed geïnformeerd worden over de voortgang van de plannen rondom de samenwerking tussen de Amsterdamse bètafaculteiten. De raad heeft met het faculteitsbestuur besproken hoe dat verbeterd kan worden.

Kolommetje in VUnet

“Aan de VU is het beleid dat je niet mag mailen naar studenten, maar alleen nieuws op VUnet mag zetten”, zegt Merel Kramers, voorzitter van de studentenraad van FALW. “Dan verschijnen mededelingen over de samenwerking dus op één regel in een kolommetje in VUnet. Dat vinden wij niet goed informeren.”

Het idee is nu om posters op te hangen bij grote collegezalen of eventueel om bijeenkomsten te organiseren. “Het faculteitsbestuur heeft gezegd dat de communicatie beter kan en ons om ideeën gevraagd. Nu zijn ze bezig uit te zoeken wat wel en niet mag volgens VU-beleid. Wat ons betreft is het de bedoeling dat die posters er komen.”

Bemoeienis

Het beter informeren van medewerkers en studenten is een van de bemoeienissen van de facultaire studentenraden met de voorbereiding op de bètasamenwerking. Ze onderhandelen bijvoorbeeld ook met het faculteitsbestuur over wanneer de medezeggenschap inspraak heeft op de procedure. Bovendien zitten er raadsleden in de zogeheten verkenningscommissies die de samenwerking handen en voeten geven en adviezen schrijven voor het bestuur.

“Wij zijn betrokken bij de verkenningscommissie van het onderwijs in Earth, Ecology & Evolution”, zegt Kramers. “Die verkent de samenwerking in de bachelors aardwetenschappen, aarde en economie, future-planet-studies en biologie. Er zitten docenten en studenten in die er ook echt mee te maken hebben en er wat over weten. Daar zijn we heel tevreden over.”

Niet lijden onder clustering

Van de facultaire studentenraad van Exacte Wetenschappen zit momenteel niemand in de verkenningscommissies, maar de raad draagt wel mensen aan voor de volgende verkenningsronde. “Voor ons is het belangrijkste punt dat het onderwijs niet te lijden krijgt onder de clustering”, zegt raadslid Carl Hendriks. “Het efficiënter maken mag niet ten koste gaan van het onderwijs. Het is onze taak om ervoor te zorgen dat de bètasamenwerking ten goede komt aan de student.”

De verkenningscommissies werken in verschillende ronden en verschillende samenstellingen ideeën uit over de samenvoeging van onderwijs en onderzoek in een bepaald vakgebied. Zij adviseren de kernteams, die per vakgebied zijn samengesteld, en die schrijven weer adviezen aan het faculteitsbestuur, dat er na instemming of advies van de medezeggenschap definitief over besluit. Het is een bureaucratisch proces, want verkenningscommissies, kernteams, bestuur en medezeggenschap moeten het eerst met elkaar eens zijn over tussentijdse plannen, voordat ze door kunnen naar de volgende uitwerking.

UvA-leaks

Een aantal van de tussenrapportages van kernteams en verkenningscommissies werd deze en vorige week geplaatst op de website UvA-leaks. De websitebeheerders schrijven dat medewerkers en studenten niet genoeg worden betrokken of geraadpleegd, maar zowel Kramers als Hendriks zijn het daar niet mee eens. “Het zijn alleen nog maar adviezen”, zeggen beiden. “Er is nog niks definitief besloten.”

Bovendien zijn de facultaire studentenraden aan de VU tevreden over hoe de relevante partijen worden betrokken bij de samenwerking. Kramers: “Het bestuur heeft lering getrokken uit het wegstemmen van de Amsterdam Faculty of Science. De samenwerking verloopt goed en er wordt goed naar ons geluisterd. Nu moeten we nog de communicatie naar de studenten verbeteren.”