‘Als je maar ergens voor wilt gaan’

Een leger van onzichtbare facultaire student-bestuurders zet zich in om het leven van alle studenten beter te maken. Wat hebben zij het afgelopen jaar bereikt? En waarom zou je op ze stemmen?

Nanook Deerenberg (24), voorzitter facultaire studentenraad (FSR) Sociale Wetenschappen, tweedejaars communicatiewetenschappen (internationale track):

“Wil je verbetering meemaken of wil jij gewoon je steentje bijdragen aan een betere educatie voor de volgende studenten, dat zijn al voldoende redenen om mee te doen aan de FSR-verkiezingen. Je hoeft nu ook nog niet te weten waarvoor je wilt strijden. Al heb je geen idee, maar je wilt ergens voor gaan, dan is dat genoeg motivatie om je aan te melden voor een FSR of de USR. Er komt zoveel op je bord te liggen dat je vanzelf wel ontdekt waar je iets harder voor wilt werken.”

Fusie

“Waar wij ons veel mee bezighouden is de mogelijke fusie. En we hebben een vak in het tweede jaar, dat heet Social Sciences for Society. Daarin worden vijf studies samengevoegd tot vakken. We zijn nu aan het kijken naar de structuur daarvan en of dat goed bevalt bij studenten. De projecten waarmee we nu bezig zijn, duren langer dan dit studiejaar. We gaan alles meegeven aan de volgende FSR, zodat onze opvolgers erop kunnen letten dat onze plannen ook worden uitgevoerd.”

Studenten met burn-out

“Ik vind het belangrijk dat studenten echt meegenomen worden in gesprekken binnen de faculteit, vandaar dat ik in de FSR zit. Er zijn bijvoorbeeld discussies over tijdsvakken van de colleges. En dan gaat het veel over burn-outklachten van docenten, maar ook burn-outklachten van studenten moeten meegenomen worden. Daar houden wij ons mee bezig.”