‘Wij hebben een app-community opgericht die veel studenten gebruiken’

Een leger van onzichtbare facultaire student-bestuurders zet zich in om het leven van alle studenten beter te maken. Wat hebben zij het afgelopen jaar bereikt? En waarom zou je op ze stemmen?

Kelvin van Gorp, voorzitter facultaire studentenraad Gedrags- en Bewegingswetenschappen, derdejaars psychologie:

“Veel studenten hebben geen idee wat de facultaire studentenraad doet. Om zichtbaarder te worden, hebben we het afgelopen jaar een Whatsapp-community binnen onze faculteit opgezet, met losse appgroepen voor elke studierichting en een overkoepelende appgroep voor iedereen. Het idee is dat studenten gemakkelijker met elkaar in gesprek kunnen gaan over bijvoorbeeld collegeaantekeningen, maar ook over een master of een bijvak of andere dingen die hen bezighouden. De appgroepen zijn een laagdrempelige manier om met elkaar in contact te komen.

“Als facultaire studentenraad plaatsen wij soms aankondigingen van onze activiteiten in de overkoepelende community. Zo’n 800 studenten krijgen onze berichten te zien (van de in totaal 3000). En onderling wordt veel gebruik gemaakt van de appgroepen.”

Richtlijn voor AI

“Een ander issue op onze faculteit heeft te maken met ChatGPT. Vorig jaar kregen studenten bij een bachelorvak in juni de opdracht een Engelstalig essay te schrijven. Een groot deel van de essays leek op elkaar, waardoor de docenten het vermoeden kregen dat ze door ChatGPT geschreven waren. De examencommissie besloot toen dat alle studenten een nieuwe opdracht moesten doen. Veel studenten waren kwaad omdat nu in hun vakantie nogmaals aan het werk moesten. Wij raakten daar als facultaire studentenraad bij betrokken toen die beslissing al was gemaakt, dus we konden daar niet zoveel meer aan doen.

“Maar afgelopen jaar hebben we, op verzoek van de faculteit, een richtlijn opgesteld over AI in het onderwijs. Als facultaire studentenraad pleiten we voor integratie en slim gebruik van AI, omdat je het gebruik ervan toch niet tegenhoudt. Daarover hebben we binnenkort een presentatie voor alle opleidingsdirecteuren. We oefenen hiermee direct invloed uit op hoe het onderwijs op onze faculteit er in de toekomst uit zal zien.”