19 april 2024

VU-restaurant heeft de goedkoopste lunch

De Groningse universiteitskrant (UKrant) legde de restaurantprijzen van tien universiteiten naast elkaar en wat blijkt: voor de goedkoopste lunch moet je bij de VU zijn.

Daar betaal je voor een luxesoep, een luxebelegd broodje, een flesje cola en een appel 7,49 euro tegenover een landelijk gemiddelde van 9,28 euro. Universiteit Utrecht is het duurst, daar leg je 10,70 euro neer voor dezelfde lunch. Omdat de VU maar één soort soep heeft, hebben ze dat aangemerkt als luxesoep, terwijl de andere universiteiten de keus bieden uit een basissoep (bouillon) of een luxesoep – wat de vergelijking wel enigszins vertroebelt.

Geen koemelk

Uit het overzicht valt meer op. Zo verkoopt TU Delft geen koemelk, en bij Maastricht University moet je bijbetalen voor koemelk in de koffie, plantaardige melk is de standaard. En waar de broodjes van VU-cateraar Eurest in de laagste prijsklasse vallen, zijn een flesje water en zwarte koffie uit de automaat dan weer flink duurder dan op andere universiteiten.

Opmerkelijk is ook dat dezelfde cateraar (VU, Maastricht University en Universiteit Utrecht hebben Eurest als cateraar) verschillende prijzen voor dezelfde producten hanteert. Zo kost een banaan aan de VU 92 cent, aan Universiteit Utrecht 71 cent en aan Maastricht University 65 cent. Productprijzen worden volgens Eurest in overleg met de universiteiten bepaald. Voor de cateraar ziet het contract met elke universiteit er anders uit.

Appels met peren

Het is wel de vraag hoe goed alles te vergelijken is, want een luxebroodje met vis of vlees is misschien duurder om te beleggen dan een luxebroodje met kaas of groenten. Daarom heeft de UKrant de gemiddelde prijs van alle luxebroodjes per kantine genomen. Ook de grootte van de porties is niet overal gelijk, wat het wel een beetje appels met peren vergelijken maakt. Misschien belangrijker om te weten: kun je voor een lunch beter naar de Spar of het VU-restaurant?