19 juli 2024

‘VU hindert vrije uitwisseling van ideeën’

Andermaal houdt de VU zich niet aan haar belofte van een ‘vrije uitwisseling van ideeën’, schrijft phd-kandidaat Efe Kerem Sözeri in de opiniesectie van deze website.

Sözeri reageert op het besluit van het college van bestuur om een debat van de pro-Palestijnse organisatie Studenten voor Rechtvaardigheid in Palestina op de VU-campus te verbieden, na klachten erover van mensen binnen en buiten de VU. Het debat werd afgelopen dinsdagavond ergens anders gehouden.

Gecensureerd

Dit is precies hoe je niet moet reageren op de slachting op de Charlie Hebdo-redactie, meent Sözeri. ‘Je mag het niet eens zijn met het idee van een academische boycot van Israël, en het zelfs aanstootgevend vinden, maar het is desalniettemin een idee dat op het hoogste niveau is gecensureerd’, aldus Sözeri.

Antisemitisch

Hij signaleert een tendens om elke Israël-kritische geluid te diskwalificeren als antisemitisch, terwijl rechtse sprekers nooit een strobreed in de weg wordt gelegd.

Als we de Europese moslims, die we zo vrezen, willen leren begrijpen, moeten we naar ze luisteren in plaats van ze het zwijgen op te leggen, aldus Sözeri.