27 juli 2024

‘VU besloot zorgvuldig promotie Kourtit door te laten gaan’

Minister Bussemaker vindt dat de VU de omstreden promotie van Karima Kourtit terecht heeft laten doorgaan op 25 juni. De VU is volgens haar zorgvuldig tot de conclusie gekomen dat een klacht over datafraude niet van toepassing is op de hoofdstukken in het proefschrift.

Twijfels

Daarmee beantwoordt de onderwijsminister Kamervragen van PVV-kamerlid Harm Beertema. Hij had zijn twijfels geuit over de wenselijkheid om de promotie te laten doorgaan terwijl het onderzoek naar de datamanipulatie nog loopt.

‘Op grond van de door de Vrije Universiteit verstrekte informatie ben ik van mening dat door betrokkenen zorgvuldig is besloten de promotie doorgang te doen vinden’, schrijft de minister.

Verkeerd citeren

De ruimtelijk econoom Kourtit mocht ruim een jaar geleden niet promoveren vanwege klachten over verkeerd citeren. De VU heeft daarop op advies van de onderzoekscommissie andere promotoren aangesteld en de promovenda haar proefschrift laten aanpassen.

Krap twee weken voor de nieuwe promotiedatum kwam een nieuwe klacht over datamanipulatie naar buiten. De VU heeft toen de promovenda naar eigen zeggen wetenschappelijk ondervraagd en vond dat ze goed kon aantonen dat de data goed zijn.

Genoeg gecheckt

Dat de nieuwe onderzoekscommissie, die artikelen van Kourtit bestudeert, nog niet tot een conclusie was gekomen, was voor de VU geen reden om de promotie niet door te laten gaan. De universiteit vond dat het proefschrift al genoeg gecheckt was, omdat die al langs een leescommissie was gegaan.

Verscheidene onderzoeksjournalisten en wetenschappers, waaronder de Leidse hoogleraar Richard Gill, stellen vraagtekens bij de handelswijze van de VU, en de conclusies van de minister.