Verkenning van samenwerking drie faculteiten zet ‘kwaad bloed’

Een opdracht tot verkenning van de mogelijke integratie van drie noodlijdende faculteiten is VU-medewerkers in het verkeerde keelgat geschoten.

De ondernemingsraad is niet blij met de opdracht  die het college van bestuur heeft meegegeven voor een ‘verkenning’ naar de integratie van de drie faculteiten Religie & Theologie, Geesteswetenschappen en Sociale Wetenschappen. In de opdracht staat dat ‘handhaven van de huidige situatie met drie afzonderlijke faculteiten geen gewenste uitkomst is’, maar daarmee legt het CvB volgens de OR de uitkomst al gedeeltelijk vast.

En daarmee zet de VU op de werkvloer “kwaad bloed”, zei een OR-lid tijdens een medezeggenschapsvergadering tegen CvB-lid Marcel Nollen. “Ik heb er met medewerkers over gesproken en die gebruikten termen die ik hier niet zal herhalen”, aldus het OR-lid. Ook andere leden lieten weten dat er in hun omgeving ontstemd is gereageerd.

Geen toestemming

De OR had een kleine maand geleden met de verkenning ingestemd, maar dat handhaving van de status quo een uitgesloten mogelijkheid is, “daarvoor hebben we nadrukkelijk geen toestemming gegeven”, aldus het OR-lid.

Iemand anders wees erop dat rector magnificus Jeroen Geurts juist had gezegd dat er van alles mogelijk is, ook een eventuele samenwerking met andere faculteiten dan de genoemde drie. “Alles is mogelijk, behalve dat de faculteiten hun identiteit verliezen”, had Geurts gezegd.

Financieel zwaar weer

Reden voor de verkenning is onder meer vergroting van de efficiëntie en bestuurbaarheid, maar ook het financieel zwaar weer waar de drie genoemde faculteiten zich in bevinden. De verkenners, emeritus hoogleraar linguïstiek aan de UvA Aafke Hulk, tevens voormalig lid van de Raad van Toezicht van de VU en Erna Klein Ikkink, voormalig directeur Student- en Onderwijszaken, dienen in april volgend jaar hun rapport in. Tegen de zomer neemt het CvB dan een besluit.

Nollen erkende dat het CvB iets te stellig is geweest in het uitsluiten van handhaving van de status quo en beloofde de opdracht aan de verkenners op dat punt met de rest van het CvB te bespreken.