8 mei 2024

Twee OR-leden tijdens de vergadering, gisteren: Rick Vermunt (links) en Aalt Smienk.

‘De theologische faculteit zal niet worden opgeslokt’

De VU verkent de mogelijkheden voor samenwerking tussen drie noodlijdende faculteiten. Die moeten zichzelf opnieuw uitvinden, ‘anders zijn ze ten dode opgeschreven’.

Theologen hoeven niet bang te zijn dat hun faculteit zal worden opgeslokt door de twee andere faculteiten waarmee ze misschien gaat fuseren: Geesteswetenschappen en Sociale Wetenschappen. Dat zei rector magnificus Jeroen Geurts gisteren tegen de ondernemingsraad, waarmee de mogelijke samenwerking tussen de drie faculteiten werd besproken.

“Het wordt in elk geval geen overname, alle faculteiten zitten als gelijkwaardige partners met elkaar om de tafel”, aldus Geurts.

Theologie is een bedreigde wetenschap in Nederland, waar de ene na de andere theologische faculteit wordt opgedoekt of, zoals in Utrecht, opgaat in de Faculteit der Geesteswetenschappen. Dat zal aan de VU, waar de theologische faculteit een van de oudste faculteiten is, niet gebeuren, verzekerde de rector. “Juist nu in oorlogstijd is theologie hard nodig”, zei hij, “vanwege typisch theologische thema’s als hoop.”

Niet langer uitstellen

Het idee voor samenwerking van de drie faculteiten bestond volgens Geurts al langer, maar er werd werk van gemaakt toen er bij twee van de faculteiten, Geesteswetenschappen en Religie & Theologie, een vacature voor een decaan vrijkwam. “We konden twee nieuwe decanen aanstellen en de samenwerking weer vier of acht jaar voor ons uitschuiven, maar dat hebben we dus niet gedaan”, aldus Geurts.

In plaats daarvan zijn twee interim-decanen aangesteld “die het vertrouwen genieten van de gemeenschap”: Frank van der Duyn Schouten voor Religie & Theologie en René van Woudenberg bij Geesteswetenschappen.

De faculteiten hebben namelijk alle drie moeite om hun begroting rond te krijgen. Religie & Theologie is volgens Geurts “ten dode opgeschreven als die zichzelf niet opnieuw gaat uitvinden”.

Meer geld naar bèta

Daarnaast zorgt de politiek voor onrust. In Den Haag besteden ze liever geld aan bètawetenschappen dan een alfa- en gammawetenschappen. “Wat Mona Keijzer onlangs zei over het weghalen van geld bij de alfawetenschappen om te investeren in bèta, dat gaat echt helemaal nergens over”, aldus Geurts.

Maar het werkt wel alarmerend. Des te meer reden om een vorm te vinden waarin deze faculteiten financieel slagvaardiger zijn.

Verkenners

Om te zien wat de beste vorm is, zijn twee verkenners aangesteld, wier namen nog vertrouwelijk zijn. Zij gaan uitzoeken wat het beste is: een fusie, of samenwerking tussen delen van faculteiten, het onderbrengen van bepaalde disciplines in research schools, een andere combinatie van faculteiten, bijvoorbeeld met Gedrags- en Bewegingswetenschappen. Alles is mogelijk, zei de rector.

Alles, behalve dat de faculteiten hun identiteit verliezen, dat wordt door Geurts uitgesloten. “De identiteit blijft behouden, en als die wordt uitgebreid, is dat alleen maar goed.”

Er wordt ook alleen iets gedaan als de faculteiten er beter van worden. Niet alleen financieel, maar ook inhoudelijk. “Er moet een narratief komen waar alle faculteiten warm van worden”, aldus Geurts.