Toch nieuwe woningen bij Uilenstede

De plannen voor studentenwoningen bij Uilenstede die lange tijd geblokkeerd werden, mogen toch doorgaan. Het gaat in eerste instantie om 438 nieuwe studentenwoningen.

Amstelveen strijdt al jaren voor meer studentenwoningen. Plannen van de gemeente Amstelveen en de VU voor duizenden woningen in Kronenburg werden afgewezen door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wegens geluids- en veiligheidsregels. Het gebied ligt namelijk niet zo ver van Schiphol. Die regels worden nu onder druk van de Tweede Kamer verruimd, meldt Het Parool.

Hoewel het doel 4500 woningen was, is er nu toestemming voor 438 woningen. Betrokkenen zien dit als een eerste fase. Bij het bouwen van die woningen worden maatregelen genomen tegen geluidsoverlast van vliegtuigen. Het is nog de vraag hoe snel die woningen er komen, want volgens studentenhuisvester Duwo is er nog niet eens een bouwplan en is het vorige bestemmingsplan vernietigd.

Studentactivisme

In de afgelopen jaren hebben studentactivisten van onder meer SRVU, ASVA en CJB gedemonstreerd voor meer woningen naast Uilenstede. Vorig jaar besloot een groep jongeren bovendien het heft in eigen handen te nemen door op het terrein te gaan wonen in tenten, campers en zelfgebouwde huisjes.

Yannick Hooghiemstra van de SRVU Studentenbond geeft aan dat de ontwikkeling beter dan niets is, maar dat dit niet de oplossing is voor de woningnood. “Er wordt heel bureaucratisch over gedaan, dat ze de geluidsniveaus steeds gaan meten om misschien te kijken of een volgende fase mogelijk is, terwijl Uilenstede er letterlijk honderd meter vandaan ligt en daar geen problemen zijn. Wij zijn dus niet voor dit proces, maar voor gewoon meteen bouwen. Met meer initiatief van de nationale politiek is dat ook mogelijk”, aldus Hooghiemstra.