20 mei 2024

Studenten moeten snel afstuderen én aan cv-building doen

Drieënhalfjaar geleden maakte Roos van Ees (toen filosofiestudent) de documentaire De BV Ik. Hierin beschrijft zij de keerzijde van de prestatiemaatschappij en de extra druk die dat met zich meeneemt voor studenten. Volgens Gerjan van den Heuvel van het Veritas-forum is dat thema nu minstens zo actueel als toen.

“De druk is alleen maar groter geworden”

“Door het afschaffen van de basisbeurs en de invoering van het leenstelsel is de druk om nominaal af te studeren alleen maar groter geworden”, vertelt Van den Heuvel. “Maar ondertussen verwachten bedrijven wel dat je al een aardig cv hebt opgebouwd door te werken of een jaar in het bestuur van een vereniging of studentenraad te zitten.”

Studentpsychologen

Vanuit die invalshoek vindt op 2 juni op de VU het Veritas-forum ‘Een succesvol leven?! ‘ plaats. “Studenten lijden aan stress. Er zijn niet voor niets zoveel studentpsychologen. Ook op de VU.” Bovendien denkt Van den Heuvel dat studenten, doordat ze extra onder druk staan, minder werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. “Ze zullen niet zo snel een tussenjaar nemen om bijvoorbeeld te gaan reizen.”

De Depressie-Epidemie

De gespreksleider op het forum is tv-presentator Filemon Wesslink. Professor filosofie en psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen Trudy Dehue en Peter Roelofsma, onderzoeker op faculteit sociale wetenschappen aan de Vrije Universiteit, zijn de genodigde sprekers. Dehue schreef onder andere de boeken De Depressie-Epidemie en Betere Mensen, waar zij het veelvuldig gebruik van anti-depressiva en de talloze therapieën onder de loep neemt. Roelofsma is een expert op het gebied van sociale psychologie en focust op de keuzes die de jongeren van nu moeten maken.

Het forum is voor iedereen toegankelijk en je hoeft je niet van te voren aan te melden.