Onafhankelijke journalistiek over de Vrije Universiteit Amsterdam | Sinds 1953
2 december 2024

Campus
& Cultuur

Studenten mixen op de VU-onderwijsdag

De rector kondigde het vorig jaar al aan: de volgende keer doen we de VU Onderwijsdag in het Engels. Dus heet het evenement dit jaar VU Education Day, is het thema Crossing borders en drukt dagvoorzitter en rechtenhoogleraar Lodewijk Smeehuizen iedereen op het hart dat ons Engels niet perfect hoeft te zijn als we iets willen zeggen.

Hoofdspreker Oscar van Weerdenburg is duidelijk gewend in het Engels te presenteren. Hij doorspekt zijn verhaal met grappige anekdotes. Over dat hij in Korea een keer twee houten eendjes kreeg om op de vensterbank te zetten thuis. De eendjes horen met de snavels naar elkaar toe te staan, maar als de vrouw des huizes boos is, kan ze één eendje de andere kant op draaien. Het voordeel: de man kan zich als hij thuiskomt al op haar bui voorbereiden voordat hij het huis binnenstapt. Bovendien weten de buren hoe het ervoor staat, dus je bent ook direct verzekerd van de nodige sociale steun.

Intercultureel succes

Het publiek lacht, maar krijgt ook wel degelijk iets mee. Van Weerdenburg ontwikkelde een methode om te bepalen hoe goed iemand, of een team of organisatie, is voorbereid om zich in het interculturele leven te storten. In het kort: hoe meer je je bewust bent van andere perspectieven, hoe beter je je communicatie kunt aanpassen, hoe beter je gezamenlijke doelen kunt stellen en hoe beter je kunt omgaan met onzekere uitkomsten, hoe meer succes je zult hebben.

En hij tipt: blijf ook vooral jezelf. Gebruikt hij dan dezelfde humor voor een Chinees publiek, vraagt iemand. Van Weerdenburg moet toegeven dat zelfspot in China minder goed werkt dan in Nederland. “Dan krijg ik achteraf mensen bij me die zeggen: Oscar, zo slecht was het echt niet wat je deed.”

Lege zaal

Na de presentatie gaat het publiek uiteen in kleinere groepen bij verschillende workshopsessies. Bij de sessie over de international classroom staan alle stoelen tegen de muren met een hele lege zaal in het midden. Workshopdocent Anne de la Croix van de Learn! Academy op de VU, nodigt al snel iedereen in het Engels uit om in de zaal te gaan staan. Een notitieboekje stelt het centrum van Amsterdam voor en je moet gaan staan waar je gestudeerd hebt. Een grote kliek eindigt op en rond het boekje, met wat mensen eromheen. Het meest oostelijk is Nijmegen, de zuidgrens is Italië en rector Vinod Subramaniam staat met drie anderen zo ver westelijk als mogelijk: de VS en Canada.

De la Croix stelt vragen: Denk terug aan je studententijd. Hoe voel je je om het lokaal binnen te gaan? Wat zegt de docent? Mag jij ook iets zeggen? Mag je kritisch zijn? Zegt de docent wel eens: “Ik weet het niet”? Is het duidelijk wat de verwachtingen zijn, wat je moet doen om te slagen? Voel je je onderdeel van de studentenpopulatie? Welke groepen studenten zijn er? En nu zijn we – woep – weer op de VU: Wat wil je anders doen dan je eigen docenten?

Links en kritisch

De ene Nijmeegse student heeft weinig op te merken over haar studententijd, de andere voelde erg sterk de dwang om links en kritisch te zijn. Eens een keer geen mening hebben kon niet. Twee oud-UvA-studenten hebben zo ook hun eigen, andere ervaring. En dat is dan ook direct De la Croixs punt: zelfs in ogenschijnlijk homogene groepen heeft iedereen z’n eigen ervaring. Dus de belangrijkste tip voor docenten van gemengde groepen: doe geen aannames op basis van iemands afkomst, maar vraag naar persoonlijke ervaringen. Vraag ook niet een Chinese student: hoe denken ze daar in China over, want hoe kan één persoon ooit de mening van miljarden Chinezen vertegenwoordigen?

Voor hoe je gemengde groepen goed met elkaar laat samenwerken geeft de docent ook nog wat tips: laat studenten elkaar bijvoorbeeld in duo’s interviewen over hun leerervaring op de VU en vraag ze het na te vertellen. Of zet de studenten op volgorde door willekeurige, gekke dingen te bedenken, bijvoorbeeld de naam van hun eerste huisdier en dan op alfabet, en maak dan groepjes.

Bedenkingen uiten

Nog meer tips: wees expliciet. Als je wilt dat studenten hun bedenkingen uiten bij wat je vertelt, zeg dat dan. Of nodig ze uit: wie is het niet met me eens? Denk ook goed na over de naam van je college. Gaat het echt wel over literatuur of toch eigenlijk alleen over West-Europese literatuur? Zo vertrekken de deelnemers niet alleen met een dosis persoonlijke verhalen, maar ook met een aantal handvatten om hun onderwijs zo ‘inclusief’ mogelijk te maken.

De middag gaat verder met nog een workshopronde en afsluitende woorden van decaan en chief diversity officer Karen van Oudenhoven-van der Zee. Uit het redelijk goed gevulde auditorium blijkt dat het thema van de dag leeft onder de VU-gemeenschap. Maar toch is het de meeste docenten niet gelukt om te komen – dan zou het auditorium veel te klein zijn. Op een donderdagmiddag tijdens de collegetijd is een groot deel van de doelgroep nou eenmaal bezig met andere dingen.

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. Reacties met url’s erin worden vaak aangezien voor spam en dan verwijderd. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Velden met een * zijn verplicht
** je e-mailadres wordt niet gepubliceerd en delen we niet met derden. We gebruiken het alleen als we contact met je zouden willen opnemen over je reactie. Zie ook ons privacybeleid.