19 april 2024

Student Rozemarijn Modderman is verkozen in de Nationale Jeugdraad

Rozemarijn Modderman (23) is de nieuwe jongerenvertegenwoordiger voor Europese Zaken. Wat gaat zij daar doen?

Verander de wereld, begin bij jezelf? “Het klinkt een beetje zweverig, maar ik wilde graag iets aan de wereld verbeteren. Ik wist eerst niet zo goed hoe en toen kwam ik de Nationale Jeugdraad tegen. In de politiek is het belangrijk dat jongeren vertegenwoordigd worden, dus ik vind het heel gaaf dat ik op deze manier mijn steentje kan bijdragen aan de maatschappij.”

In een eerder interview zei je dat mensen thuis al dingen kunnen doen tegen klimaatverandering, wat doe jij zelf al? “Ik douche minder lang en vaak koud. De verwarming staat bij mij thuis laag of helemaal uit. In plaats daarvan maak ik eerder een warm kruikje. Verder eet ik heel weinig vlees. Ik wil niemand voorschrijven wat die zou moeten doen, maar ik zou mensen wel graag willen inspireren om bijvoorbeeld een extra dag per week geen vlees te eten.”

Wat zou je als jongerenvertegenwoordiger anders willen zien? “Voor nu focus ik me op de bescherming van kinderrechten, daar is binnenkort een conferentie over en er is nogal wat op aan te merken. Hoewel de problematiek rondom kinderrechten in Nederland heel anders is dan die in Oekraïne, betekent dat niet dat het minder belangrijk is. Heel veel kinderen in Nederland hebben een leerachterstand. Dat zijn voornamelijk de kinderen die hier niet zijn geboren.”

Rozemarijn Modderman

Oktober 2023 – heden: Jongerenvertegenwoordiger Europese Zaken, Nationale Jeugdraad Utrecht // September 2023 – heden: Master finance // Mei 2023 – heden: Hostess en serveerster op rondvaartboten, Flagship, Amsterdam // 2020 - 2021: Studentenklankbord (Plan for Success) // 2019 - 2022: Bachelor bedrijfskunde // Januari 2014 - heden: Scoutingleiding, Badhoevedorp

“Vluchtelingen hebben het zwaar en daar wordt op dit moment geen goede schoolregeling voor gevonden. Daar wil ik me hard voor maken in Europa. Een thema dat groter is dan Nederland. Zeker nu de immigratiestroom alleen maar zal toenemen. In mijn eentje kan ik niet de hele wereld veranderen. Ik zou het al heel mooi vinden als er één politicus op een hoge positie naar me luistert.”

Zijn er andere thema’s die je belangrijk vindt? “Het klimaat. Hoewel het al lang op de agenda staat, wordt het tijd dat we gaan kijken waar we echt naartoe moeten. Inclusiviteit op het vlak van genderdiversiteit vind ik ook belangrijk.”

Heb je al enig idee hoe je die onderwerpen aan gaat pakken? “Indrukwekkende speeches schrijven voor de conferenties. Om heel eerlijk te zijn, ben ik nog maar net begonnen, dus ik vind het nog moeilijk om in te schatten hoe mijn werk er uiteindelijk echt uit gaat zien. Ik ben nu gastlessen aan het geven aan Nederlandse jongeren. De input daarvan neem ik mee naar de Europese conferenties.”

Je woont in Amsterdam, verandert dat je kijk op de wereld? “Het is een voorrecht om in Amsterdam op te groeien. Ik zat op een enorm diverse basisschool, daardoor leerde ik op jonge leeftijd al veel verschillende culturen kennen. Bij vriendinnen thuis at ik veel roti, daar ben ik echt van gaan houden. Het is voor mij makkelijk om te begrijpen dat iedereen mens is en dat we allemaal gelijk zijn. Als je uit een milieu komt waar je minder diversiteit om je heen ziet, denk ik dat dat lastiger is. Hoewel ik enig kind ben, leerde ik van jongs af aan dat delen heel belangrijk is en dat we altijd oog moeten houden voor de mensen die het minder hebben dan wij.”

Je komt uit Badhoevedorp en woont in Amsterdam, hoe ga je een stem zijn voor jongeren buiten de Randstad? “Het hoofdkantoor van de Nationale Jeugdraad zit in Utrecht en ik reis ook veel af naar Den Haag om samen te werken met het ministerie van Buitenlandse Zaken. Daarnaast ben ik van plan om naar andere regio’s te gaan om jongeren te spreken. Gelukkig heeft de Jeugdraad een enorm groot bestand aan organisaties die daarbij willen helpen, dus ik denk dat dat wel goed moet komen.”

‘Op de bescherming van kinderrechten is nogal wat aan te merken’