Dat het druk is, zo in de eerste week van het nieuwe collegejaar, dat zijn we wel gewend. Maar struikelden we altijd al zo over de scooters? Het lijken er elk jaar meer te worden.
‘We weten niet precies hoeveel motoren en scooters er gemiddeld de campus bezoeken’, laat FCO-manager uitvoering Marcel Peters per mail weten. ‘De aantallen zijn mede afhankelijk van het weer. In de zomer zijn met name meer scooters aanwezig. De algemene indruk is wel dat het aantal scooters en motoren stijgt.”
Te hard
Een stijging van het aantal scooters past in de gemeentelijke trend. Al jaren pakken steeds meer Amsterdammers de scooter om van A naar B te komen. Zoveel, dat het voor fietsers steeds onveiliger wordt. Meer dan vier van de vijf scooteraars rijden namelijk te hard. De gemeenteraad verbant de snorscooter dan ook het liefst naar de rijbaan, maar daar is de Tweede Kamer het vooralsnog niet mee eens.
Veiliger parkeren
Ook op de VU is de verkeersveiligheid een kwestie, vooral rondom de parkeerplaatsen. “Fietsers, scooters, brommers en motoren komen allemaal met een andere snelheid aanrijden om te parkeren”, licht Peters toe. “We zijn aan het uitzoeken hoe we de toeritten tot de parkeerplaatsen kunnen verbeteren, zodat het veiliger wordt voor iedereen.”
Meer scooters of niet, ze krijgen volgens Peters in principe niet meer parkeerplaatsen aan de VU. Wellicht hoeft dat ook niet. Volgens Metro zullen steeds meer jongeren in de toekomst de e-bike pakken.