Stiekem rommelen met je baas kan niet meer

Met een nieuwe integriteitscode voor privérelaties op het werk voorkomt de VU belangenverstrengeling. Volgens de code moeten medewerkers voortaan hun liefdesrelaties, familierelaties en vriendschappen melden.

In principe gaat het daarbij om relaties waarbij (de schijn van) belangenverstrengeling een rol speelt. Of dat het geval is, moet de medewerker zelf  bepalen. In de code staan ook enkele privérelaties die áltijd gemeld moeten worden, zoals twee medewerkers die in een hiërarchische verhouding tot elkaar staan of een relatie waarbij de ene medewerker de ander moet beoordelen. Stiekem rommelen met je baas is wat de VU betreft dus passé.

Verstrengelde belangen

Volgens de code kan belangenverstrengeling in verschillende gevallen ontstaan, zoals in financiële situaties, bij bevordering van iemands carrière, bij nevenwerkzaamheden of bij toegang tot vertrouwelijke informatie. Als er mogelijk sprake is van verstrengelde belangen, dan moeten medewerkers hun privérelatie bij hun leidinggevenden melden. Is een van de betrokken medewerkers leidinggevende van de ander, dan moet de relatie een niveau hoger gemeld worden.

De leidinggevende bespreekt vervolgens met de medewerker of er maatregelen nodig zijn, zoals herverdeling van de taken, overplaatsing naar een andere afdeling of wisselen van leidinggevende. Gaat het om een relaties die men altijd moet melden, dan worden er ook altijd maatregelen genomen om ‘het integriteitsrisico weg te nemen’.

Daten met student

Heb je als medewerker een privérelatie met een student, dan moet je die altijd melden. In de integriteitscode staat nergens dat een relatie tussen een medewerker en een student verboden is. Of zo’n relatie tot ontslag van de medewerker zou kunnen leiden, wordt niet genoemd. Wel valt uit de code op te maken dat een leidinggevende in het geval van belangenverstrengeling ver mag gaan, waaronder ‘in het uiterste geval ontslag’.

OR keurt goed

In eerste instantie leek niet iedereen van de ondernemingsraad (OR) blij met de code. “Uiteindelijk weet iedereen toch zelf wel wanneer er iets aan de hand is”, zei een OR-lid afgelopen jaar tijdens een vergadering met het college van bestuur. “Ik fiets elke morgen met een collega naar huis, moet ik dat straks dan bij mijn leidinggevende gaan melden?” vroeg een ander lid zich tijdens dezelfde vergadering af. De plooien lijken inmiddels gladgestreken, want in een nieuwsbericht meldt de VU dat de universitaire studentenraad en de ondernemingsraad ingestemd hebben met de nieuwe code.

Één reactie

1. Bizar! In de VU-gemeenschap moet gemeenschap tegenwoordig met de leidinggevende worden gedeeld?

Waarom heeft dit ‘GROTE INTEGRITEITSPROBLEEM’ überhaupt de agenda’s van het CvB, de OR en de USR gehaald? Was er een acute dreiging? Heeft het CvB met bewijzen aangetoond dat er pakweg de afgelopen 10 jaar wel 20 relaties hebben gezorgd voor ernstige schade aan de VU en de VU-gemeenschap?

Willen wij een ‘community’ waarbij het uiten en delen van liefde, genegenheid, vriendschap vooral als problematisch wordt ervaren? Kan een werkgever überhaupt gaan eisen dat een werknemer met een aanstelling van pakweg 8 uur per week en dus een werktijd van ca. 350 uren per jaar openheid aan zijn leidinggevende gaat geven over wat hij of zij in de resterende 8.400 uren van het jaar aan privégedrag vertoont? Is dat de werk-leef-balans waar wij naar streven?