Onafhankelijke journalistiek over de Vrije Universiteit Amsterdam | Sinds 1953
14 juni 2024

Campus
& Cultuur

‘Ik vind studenten onwijs aardig’

Zodra er iets op de VU gebeurt, zijn de medewerkers van de Studentenbalie vaak al op de hoogte. Monique Gijse en haar collega’s zijn het eerste aanspreekpunt voor alle studenten.

Gijse heeft lange tijd in de reiswereld gewerkt, maar door de pandemie werd ineens 85 procent van haar afdeling ontslagen. “Toen moest ik met mijn vijftig jaar op zoek naar een nieuwe baan.” Na een heleboel sollicitaties kwam ze terecht bij de Studentenbalie. Een mooie uitkomst, want ze werkt graag met studenten en behoudt ook het internationale aspect van haar vorige werk, vanwege de vele buitenlandse studenten.

Serie: De Ondersteuners Je verse kopje koffie, het tentamen dat op tijd gedrukt is of het fietsenrek dat er netjes bij staat: zonder het ondersteunend personeel van de VU zou het allemaal niet mogelijk zijn geweest. In deze serie portretteren we talloze ondersteuners, van fietscoach tot koffiedamemanager.

De VU is geen nieuwe omgeving voor Gijse. Ze is opgegroeid in Amstelveen en had toen vriendinnen die hier studeerden. “Ik ging vroeger weleens naar studentenfeestjes, ook op Uilenstede en in het Bruin Café op de VU.” Nu staat ze de huidige studenten te woord. Aan de balie in het hoofdgebouw, maar ook telefonisch en online.

NS-hartkloppingen

De vragen gaan vaak over praktische zaken, zoals inschrijvingen en collegegeld, maar er zitten ook minder voorspelbare verzoeken tussen. Gijse: “Laatst kregen we een mail van een jongen die in de trein een leuke VU-studente had ontmoet, van wie hij alleen de voornaam en woonplaats wist. Wij hebben haar vervolgens opgezocht en zijn mail aan haar doorgestuurd. Of het wat is geworden, hebben we helaas niet meer gehoord.”

Omdat deze balie zo nauw in contact is met de studentenpopulatie, heeft ze ook een signaleringsfunctie. Technische storingen zijn daar heel snel bekend. En als er bepaalde vragen steeds terugkomen, spelen medewerkers ze door naar diegene die de communicatie kan aanpassen.

Krijg je aan een helpdesk niet vaak boze mensen die hun frustraties op je afreageren? In elk geval niet aan de Studentenbalie, vindt Gijse: “Ik vind studenten echt onwijs aardig! Ze zijn altijd vriendelijk en geduldig. En we kunnen ze eigenlijk wel altijd helpen, waardoor ze niet boos of gefrustreerd zijn.” Toch is niet elk gesprek even leuk. “We krijgen ook ouders die bellen dat hun kind is overleden. Dat vind ik zelf heel verdrietig, maar het moet wel geregeld worden. Wij zijn de eersten van de VU met wie ze in contact komen.”

Lees meer uit deze serie:

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. Reacties met url’s erin worden vaak aangezien voor spam en dan verwijderd. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Velden met een * zijn verplicht
** je e-mailadres wordt niet gepubliceerd en delen we niet met derden. We gebruiken het alleen als we contact met je zouden willen opnemen over je reactie. Zie ook ons privacybeleid.