27 juli 2024

Fusieplannen bètafaculteiten VU/UvA ‘onvoldoende verhelderd’

Mei, een UvA-studentenpartij, is ongerust over onderdelen van de voorgenomen bètafusie tussen VU en UvA. Vooral de benodigde investeringen, de invloed van het bedrijfsleven, het mogelijk verdwijnen van kleine opleidingen en de onrust bij de VU baren de studentenpartij zorgen. Dat blijkt uit een persbericht dat Mei uitbracht naar aanleiding van de GV van afgelopen vrijdag: de gezamenlijke vergadering van colleges van bestuur, medezeggenschapsraden en ondernemingsraden van VU en UvA.

Kleine opleidingen in gevaar?

Volgens Mei moeten bacheloropleidingen elk minimaal 100 studenten per jaar trekken. Bauke Oudega, VU-decaan Aard- en Levenswetenschappen, voorspelt echter in de Advalvas van 13 februari dat kleine bachelors eventueel kunnen blijven bestaan dankzij grote opleidingen als medische biologie en gezondheidswetenschappen.

‘VU moet boel eerst op orde krijgen’

Over de VU zegt Mei: ‘De VU vroeg onlangs uitstel aan voor de Instellingstoets Kwaliteitszorg van accreditatieorganisatie NVAO. (…) De VU geeft daarmee aan haar zaken niet op orde te hebben en kan de onderwijskwaliteit niet garanderen. Dat komt ook nog eens bovenop de impopulaire bezuinigingsmaatregelen waar veel verzet tegen is onder docenten en studenten van de VU. Willen wij wel vergaand samenwerken met een universiteit die eerst zelf de boel op orde moet krijgen?’

Te veel invloed voor bedrijfsleven

Verder wijst Mei op de nadruk die de Amsterdam Faculty of Science lijkt te leggen op de nuttigheid van onderzoek en op het topsectorenbeleid. Nog maar kort geleden stuurden grote bedrijven immers een brandbrief naar de minister omdat ze het topsectorenbeleid te wetenschappelijk en te weinig industriegericht vinden. Mei is bang dat deze bedrijven nog meer invloed zullen willen uitoefenen op de academische wereld. Dat lijkt geen onterechte angst, zeker nu de financiering van de fusie (investeringskosten geschat op 100 tot 120 miljoen euro), nog lang niet rond is, en het dus niet onwaarschijnlijk is dat de universiteiten ook op investeringen vanuit het bedrijfsleven hopen.

lees ook het Advalvas-artikel over de bètafusie (vanaf pagina 18).