18 juli 2024

‘Een atheïst ga ik niet met God lastigvallen’

NEWConnective, het klinkt als een hip jazzcombo, het is een nieuw initiatief van de VU en de Protestantse Kerk Amsterdam. NEWConnective richt zich echter niet alleen op protestantse studenten, maar op studenten van alle denominaties: christenen, joden, moslims, hindoes, shintoïsten, boeddhisten, humanisten, agnosten en zelfs atheïsten.

“We organiseren levensbeschouwelijke activiteiten”, legt Mark Bos, programmamaker van NEWConnective uit. “Dat strekt van bijeenkomsten in de nieuwe stilteruimte op de eerste verdieping van het VU-hoofdgebouw tot een bierproeverij waarbij gediscussieerd wordt over deugden als ‘vriendschap’ en ‘vertrouwen’.”

Vragen over zingeving

“De studentenpopulatie aan de VU wordt steeds diverser”, zegt ‘netwerker’ Erik Jan Tillema. “De studietijd is ook de levensfase waarin ze hun identiteit ontwikkelen, met vragen over zingeving bezig zijn. NEWConnective biedt ze ruimte op dat vlak.”

Ze zijn al een tijdje bezig zichzelf aan het publiek op de VU-campus voor te stellen. Zo stonden ze op het Summer Break Festival, de feestelijke afsluiting van het vorige collegejaar, bij de telefoonoplaadpaal op het binnenplein. “Daar gingen we met mensen in gesprek over wat hen inspireert, waar ze gelukkig van worden”, aldus Bos. Volgens hem reageerden de meeste studenten enthousiast op die toenadering.

Met NEWConnective heeft de VU ook weer een studentenpastor. Toen de laatste met pensioen ging, leek de VU het studentenpastoraat te hebben afgeschaft, maar pastor Riekje van Osnabrugge zegt dat de pastor alleen maar even “in de koelkast” was gezet. Wie behoefte heeft aan een goed gesprek zonder meteen naar therapie te worden gestuurd of een behandelplan uitgezet te krijgen, kan haar een mail sturen voor een afspraak.

Onderwerpen als homoseksualiteit

“Ik ben een luisterend oor, ik denk mee, verken mogelijkheden”, aldus Van Osnabrugge. “Dat kan over alles gaan waar je als student mee zit, bijvoorbeeld rouw. Ik begeleid een rouwgroep met een studentenpsycholoog van de UvA voor mensen die bij elkaar komen om met elkaar te praten over de verwerking van een persoonlijk verlies.”

Verder praat Van Osnabrugge met mensen over onderwerpen als homoseksualiteit, de scheiding van hun ouders, die er hard heeft ingehakt en over minder concrete zaken als de zin van het leven. “Ik geef geen pasklare antwoorden en we begeleiden de studenten”, zegt Van Osnabrugge. “Als er een atheïst naar me toekomt, ga ik hem niet met God lastigvallen.”

Maar er moet nog veel water door de Rijn voordat NEWConnective een begrip wordt op de VU-campus. De wekelijkse bijeenkomst in de Stilteruimte, bijvoorbeeld, elke woensdag om 12 uur, trok vorige week nul belangstellenden. Ook de startbijeenkomst die in de week daarvoor was belegd, moest worden afgelast wegens gebrek aan belangstelling.

Engelstalige activiteiten

“We flyeren veel, manifesteren ons op sociale media op Internet en hopen op mond-tot-mondreclame, en we moeten ook nog een beetje leren hoe het werkt hier aan de VU”, legt Bos uit. Daarbij heeft NEWConnective ook realistische doelen: “Veel meer dan tien mensen tegelijk zullen onze bijeenkomsten in eerste instantie niet trekken.” NEWConnective probeert ook de anderstalige VU-studenten te bereiken met Engelstalige activiteiten met pastor Edith Plantier.

Er is een nifty website met informatie over NEWConnective, dat ook als platform moet gaan dienen voor iedereen die iets wil doen op het gebied van zingeving of levensbeschouwing. Verder zijn er een Facebookpagina en een Twitter-account.