20 mei 2024

‘Discussie bètasamenwerking gaat niet meer over argumenten’

‘Ik hoor geen echt inhoudelijke argumenten meer’, zegt bètadecaan Guus Schreiber over de studentenraad van de UvA die afgelopen vrijdag tegen de verhuisplannen van de bèta’s van de UvA en de VU stemde. ‘Blijkbaar willen ze gewoon niet.’

Aanvankelijk hadden de studenten die kritisch stonden ten opzichte van de verhuis- en samenwerkingsplannen van de Amsterdamse bèta’s een aantal terechte kritiekpunten, vindt Schreiber: het was waar dat er iets geregeld moest worden voor studieverenigingen, over de medezeggenschap, de identiteit en de onderwijsadministratie. Maar al die dingen zijn inmiddels uitgewerkt in de plannen, zegt Schreiber: “Op de VU-campus komt een studentenbalie voor UvA-studenten, we hangen gezamenlijke logo’s op, bekijken hoe we studieverenigingen goed kunnen verhuizen en de administratie harmoniseren.”

Trots

Naar argumenten is Schreiber altijd bereid te luisteren, ook als ze hem als bestuurder niet uitkomen. “Straks heb ik een gesprek met GeoVUsie, de studievereniging van Aardwetenschappen en Aarde en Economie Die twee studies dreigen verdeeld te raken: aardwetenschappen op het Science Park en aarde en economie op de VU-campus. Daar is GeoVUsie op tegen en dat begrijp ik heel goed. Als ze dan heel kritisch zijn, ben ik stiekem trots dat we zulke studenten in huis hebben. Door die kritiek overwegen we heel serieus of we die studies niet toch bij elkaar moeten houden.”

Altijd onzekerheden

Maar met het argument dat de studentenraad van de UvA nu heeft gebruikt om tegen de plannen te stemmen, dat er te veel onzekerheden zijn over bijvoorbeeld studentenaantallen, kan Schreiber niets. “Natuurlijk zijn er onzekerheden over studentenaantallen. Die zijn er altijd, verhuizing of geen verhuizing.”

Erop of eronder

De komende twee weken worden cruciaal, voorspelt Schreiber. Het is erop of eronder voor de bètasamenwerking. Schreiber: “Mensen hebben jaren van hun leven gestoken in die samenwerking. We zijn ervan overtuigd dat we op die manier ons schaarse budget het meest efficiënt kunnen inzetten voor het onderwijs en onderzoek. Dat dat zo van tafel wordt geveegd, is voor veel mensen moeilijk te verteren.”

Zonder wrok

Maar mocht er over een paar weken inderdaad geen bètasamenwerking meer zijn, dan komen er VU-wetenschappers in de ruimtes in de nieuwe gebouwen die voor UvA-wetenschappers en waren gereserveerd. Achter de schermen wordt aan een plan B gewerkt.”Dan moeten we zorgen dat de emoties bedaren, dat we zonder wrok jegens de UvA naar de toekomst kunnen kijken”, aldus Schreiber.