18 april 2024

De moestuin leeft helemaal op

Student Floor Langerwerf kon het niet langer aanzien dat op drie hoog de moestuinbakken lagen te verpieteren. Zij blaast die nieuw leven in. ‘Ik zag hier voor het eerst aan wat voor plant een tomaat groeit.’

Ben jij een doorgewinterde moestuinier? “Nee, ik had nog nooit iets met een moestuin gedaan. Maar een vriendin en ik waren wel al een poosje op zoek naar een goede plek daarvoor, die vonden we niet bij onze studentenhuizen op Uilenstede. Wel op de VU: zeven vierkante moestuinbakken stonden klaar in de zon op het dak.”

Hoe heb je het aangepakt? “We zijn meteen aan de slag gegaan met onkruid wieden. Voor de nieuwe planten hebben we voedzame biologische compost en wormenpoep uit het wormenhotel toegevoegd. Green Office was enthousiast en gaf ons een klein budget. We zagen het al helemaal voor ons en kochten biologische zaadjes voor alle planten die ons leuk en lekker leken. Dat enthousiasme liep wat uit de hand: ik kon niet meer achter mijn bureau zitten, zo vol stond het met zaailingen. Ook bij huisgenoten met een zonnig vensterbank stond het vol.”

Meedoen met de moestuin? Via het Instagram-account van Life is better in 3D kun je je aanmelden voor de WhatsApp-groep.

Toen moest het tuinieren nog beginnen. “Een moestuin op de universiteit, daar zijn vast meer studenten enthousiast over, dachten we. We zochten contact met Life is better in 3D, dat events organiseert voor VU-studenten. Workshops, dansen, gamen. Dus waarom geen event met ons: onkruid wieden! Het werd een walk in session in het voorjaar: vijftien studenten kwamen helpen planten. Komkommer, pompoen, pepertjes, tomaat, basilicum… In het midden van elke bak bloeiden toen al bloemen voor de bestuivende insecten. In een WhatsApp-groep zitten nu veertig studenten die meehelpen. Van tuinman Edwin, die de rest van de daktuin onderhoudt, leren we heel veel.”

Levert de tuin een mooie oogst op? “Ja, met Green Office willen we een maaltijd organiseren. We zullen wel wat boodschappen moeten doen, maar we hebben met onze oogst een mooie basis. Pompoen en bijvoorbeeld komkommer, sla en tomaat voor een lekkere salade. De moestuin geeft me meer voldoening dan ik had gedacht.”
“De mensen die er komen, worden er blij van. Het ziet er superleuk uit, horen we van mensen die er lunchen. Ik vind het zo mooi dat ze hier voor het eerst zien aan wat voor plant een tomaat groeit. Voordat we hiermee begonnen, wist ik het ook niet!  Nu ik dat zo zie, ben ik een stuk dankbaarder als ik hem opeet en geniet ik er meer van.”

Jij vindt dat we planten dankbaar moeten zijn? “Ja, wij mensen hebben zo veel dingen uit de natuur nodig om te overleven. Ik zou het mooi vinden als we ons meer realiseren dat we deel uitmaken van een ecosysteem. Er bestaat geen onuitputtelijk stuk grond voor ons voedsel, wij moeten er goed voor zorgen. Dat helpt ook om in actie te komen tegen klimaatverandering.”

Zijn de meeste mensen in jouw omgeving bewust bezig met duurzaamheid? “Ik ken veel mensen die de aandacht voor klimaatverandering soms irritant vinden. Je moet je gedrag veranderen en dat kost moeite. In je drukke studentenleven kan het moeilijk zijn daar ook nog ruimte voor te maken. Met mijn studentenhuis heb ik geluk, gezamenlijke maaltijden zijn standaard vegetarisch of veganistisch. Bij mijn medestudenten zie ik dat minder terug, al wordt de groep duurzaambewust steeds groter.”

Wil je na je studie graag een baan op dit gebied? “Dat weet ik nog niet. Ik vind het niet altijd per se leuk om met duurzaamheid bezig te zijn. Als je er veel over leest, krijg je een vervelend gevoel. Ik denk weleens: we gaan het niet redden. Toch probeer ik er op een positieve manier mee bezig te blijven. Ik merk dat dat me weer energie geeft. En stel dat ik later een kind krijg en dat dan moet vertellen dat ik wel wist hoe belangrijk duurzaamheid is, maar er niets aan deed. Dat wil ik niet.”

‘Ik kon niet meer aan mijn bureau zitten door alle potjes met zaailingen’