Student wil daktuin nieuw leven inblazen

VU-student Floor Langerwerf vindt het zonde dat het tuintje op het dakterras van het hoofdgebouw ligt te verpieteren. Ze besluit haar handen uit de mouwen te steken.

Een mooie groene oase, zo beschrijft de VU haar daktuin op het hoofdgebouw. Maar momenteel kleurt een groot deel geel en bruin door alle uitgedroogde planten. Langerwerf wil daar verandering in brengen en besluit om een evenement op te zetten, gefaciliteerd door Life is Better in 3D. En ongeacht de felle zon verzamelen zich zo’n tien studenten vanmiddag op het dak om gezamenlijk te tuinieren.

Het belang van planten

Langerwerf, die niet is aangesloten bij een VU-organisatie, vraagt structureel meer aandacht voor de daktuin. Ook om meer bewustzijn te creëren: “De kern van klimaatverandering ligt in het feit dat we te weinig beseffen wat we allemaal aan planten te danken hebben.”

Een organisator van 3D wist al te vertellen dat Life is Better in 3D van plan is vaker te gaan tuinieren op het dakterras: waarschijnlijk twee keer per maand. Dit vanwege de goede opkomst van vanmiddag. Een groepschat voor de daktuin heeft al veertig leden.

Wormenhotel

Grond van het wormenhotel maakt de daktuin overigens al wat vruchtbaarder. Volgens Langerwerf dragen de koffiedrinkers op de campus al bij aan het beetje koffiedrab dat in het wormenhotel op het dak kan worden gegooid, maar er wordt nog te weinig groente- en fruitafval in gedaan. “Ik denk vooral omdat mensen het gewoon niet weten”, verklaart Langerwerf. Voor aanwijzingen staat er een QR-code op het wormenhotel.