18 april 2024

Wormenhotel VU

Wie is het meest groen op de Zuidas?

Van Greenwheels tot een wormenhotel: 33 duurzame projecten dingen mee naar de Zuidas Duurzaamheidsprijs. De VU staat met 8 initiatieven op de lijst.

De Zuidas Duurzaamheidsprijs werd afgelopen jaar voor het eerst uitgereikt. Waar het toen alleen om een juryprijs ging, valt er dit jaar met de introductie van de Publieksprijs ook iets te kiezen. Voor stemmers die de VU een warm hart toedragen is de keuze groot: maar liefst 8 van de 33 initiatieven komen van de universiteit.

Wormenpoep

Zo is er het wormenhotel op het dakterras van het hoofdgebouw. VU-student Floor Langerwerf blies de daktuin afgelopen zomer nieuw leven in, onder meer dankzij compost en wormenpoep uit het wormenhotel. Ook de CO2-assistent is kanshebber voor de prijs. Student van het jaar Amarylle van Doorn richtte die vereniging samen met andere geneeskundestudenten op om hun opleiding duurzamer te maken.

Afvegen met bamboe

Een andere kandidaat, met een weinig inspirerende naam, is de ‘strategie meubilair’ van de VU. De universiteit wil haar CO2-voetafdruk verkleinen door oude meubels een tweede leven te geven en door refurbished meubilair te kopen. De VU StartHub is ook een van de genomineerden. Dit nieuwe paviljoen op de campus biedt plaats aan beginnende ondernemers, zoals startup Bamboi met hun duurzaam toiletpapier van bamboe.

Groenten uit Amsterdamse Bos

De andere initiatieven komen van bedrijven, stichtingen en de gemeente Amsterdam. Zo wil de gemeente een voedselbos aanleggen in het Amsterdamse Bos om lokaal voedsel te verbouwen. Greenwheels dingt met zijn deelauto’s ook mee, maar met een hoofdkantoor in Rotterdam is het onduidelijk wat er ‘Zuidas’ aan het bedrijf is. Deelnemer Plastic Whale Foundation maakt van plastic uit de grachten van Amsterdam nieuwe producten. Het plastic vist de stichting zelf uit de grachten met boten gemaakt van plastic uit de Amsterdamse grachten. Een sterk staaltje circulariteit.

Je kunt tot en met 1 november stemmen op je favoriet.