20 april 2024

Verkenning voor samenwerking tussen theologie, sociale wetenschappen en geesteswetenschappen

De VU gaat onderzoeken hoe de drie kleinste faculteiten meer kunnen samenwerken. Dat zei rector Jeroen Geurts bij een vergadering met de ondernemingsraad.

Als deze kleine faculteiten meer dingen samen gaan doen, levert dat schaalvoordelen op, verwacht Geurts: “Nu houden we bij alle drie een dure infrastructuur in de lucht, terwijl de bedrijfsvoering waarschijnlijk efficiënter kan als ze meer gaan samenwerken.”

Nog een argument voor samenwerking is dat de schaalverschillen binnen de VU tussen de faculteiten de afgelopen jaren wel erg groot zijn geworden, stelde Geurts. Ter vergelijking: Religie en Theologie heeft als faculteit een kleine 300 studenten, terwijl de grootste faculteit aan de VU, Bètawetenschappen, er 11.000 heeft.

Bij de drie faculteiten wordt niet alleen onderzocht of ze bedrijfsmatig meer samen kunnen doen, maar ook inhoudelijk. “Er moet wel een meerwaarde zijn voor onderzoekers”, stelde Geurts, “het mag niet slechter worden.” De schrikreactie ‘we worden overgenomen’ kan hij zich voorstellen, maar het moet geen van boven opgelegde fusie worden, benadrukte hij.

Goed moment

Een eerdere poging om de faculteit Religie en Theologie met Geesteswetenschappen te fuseren liep negen jaar geleden stuk. Toen werd al wel geconstateerd dat het goed zou zijn om de bedrijfsvoering samen met Geesteswetenschappen, maar blijkbaar is dat niet gebeurd.

Binnenkort vertrekt Ruard Ganzevoort als decaan van Religie en Theologie en ook de decaan van Geesteswetenschappen, Susan Legêne, gaat volgend jaar met pensioen. Daarom is dit, volgens Geurts, een goed moment om verdere samenwerking tussen de drie faculteiten te verkennen, met in elk geval de ambitie om de bedrijfsvoering te harmoniseren.

Komend voorjaar moet er ‘een plan liggen waar we blij van worden’, aldus de rector.

Correctie: In een eerdere versie stond dat de faculteit Religie en Theologie nog geen 100 studenten heeft. Dit bleek over één enkele opleiding te gaan en is in de tekst hierboven aangepast. De hele faculteit heeft bijna 300 studenten.