Ajax wil geen wereldkampioen zijn

Mediamanager Mark van Leest van voetbalclub Ajax biedt alvast zijn excuses aan de aanwezige fans in de zaal aan. “Je mag het eigenlijk niet zeggen, maar Ajax is een merk.” En zo’n merk, met een corporate identity die aan die van de hoofdsponsor is aangepast, moet goed in de markt gezet worden. Vandaar dat Van Leest uitgenodigd is om tijdens de FSW Loopbaanweek te komen vertellen hoe je dat doet: wereldwijd supporters bereiken, betrekken en entertainen.

Het doel van de FSW Loopbaanweek is om studenten van sociale wetenschappen een idee te geven van de vele bedrijven en organisaties waar ze na hun studie terecht kunnen. Dat Ajax hoog op het verlanglijstje van studenten staat, blijkt uit het feit dat op maandagochtend de Tuinzaal, waar Van Leest zijn workshop houdt, vol zit. Iedereen die ingeloot was, is daadwerkelijk op komen draven.

Rassupporter

Het verhaal van Van Leest zal een rassupporter pijn doen. Zo blijkt het doel van Ajax niet om de allerbeste club van de wereld te worden. Dat kan niet, legt Van Leest uit, de Engelse en Spaanse concurrentie heeft door de verkoop van tv-rechten veel meer geld om spelers aan te kopen.

Dus stelt Ajax haar ambities bij: de beste club van Nederland zijn, ‘overwinteren’ in de Champions League en het ontdekken van jong talent. “Je kunt het jammer vinden dat spelers zo snel verkocht worden. Maar als iemand ergens anders drie keer zoveel kan verdienen, mag je hem van de rechter niet tegenhouden.”

Bovendien: als Daley Blind aan Manchester United verkocht wordt, is dat ook goed voor het merk Ajax. “Ook niet vervelend is dat elke keer dat een zelfgekweekte voetballer weer naar een andere club gaat, er een miljoenenbedrag naar Ajax gaat voor opleidingskosten.”

Sportieve doelstelling

Van Leest vertelt verder over speciale apps voor voetbalfans, het neerzetten van Ajax als opleidingsmerk en het feit dat een gebrek aan gsm-bereik en wifi in de Arena bij de supporters voor dissatisfaction zorgt. “Een dieptepunt: anderhalf jaar geleden moesten we voor het eerst in tien jaar iemands naam tijdens de wedstrijd omroepen omdat die man niet te bereiken was.”

Voor de toehoorders die dit te veel marketing en te weinig sport vinden, heeft Van Leest nog één toevoeging. “Ajax heeft geen winstdoelstelling, maar een sportieve doelstelling. Bij ons draait het niet om producten; voetbal blijft mensenwerk.”