17 maart 2024

OR vindt uitstel reorganisatie FALW geen oplossing

De ondernemingsraad vindt dat de reorganisatie van de faculteit Aard- en Levenswetenschappen ‘een onacceptabele mate van onzekerheid voor medewerkers en afdelingen’ betekent. Dat zegt de raad in een eerste reactie op het definitieve besluit van het college van bestuur.

Volgens het definitieve besluit moeten drie afdelingen vanaf september reorganiseren, maar wordt de boventalligheid van de betreffende 31 medewerkers een jaar uitgesteld. Dat noemt de OR een ‘lege dop’ en geen oplossing.

Verbazing

De OR vindt dat het cvb nauwelijks tegemoet komt aan de bezwaren en argumentatie, ook van de werkvloer en studenten, die de raad eerder in haar negatieve advies naar voren bracht. Zo worden de bevindingen van adviesbureau Berenschot niet weerlegd.

Maar er is vooral verbazing over het uitstel van de boventalligheid van de 31 medewerkers. Naast dat het onzekerheid meebrengt voor de betrokkenen, strookt het volgens de OR ook niet met de financiële noodzaak om de reorganisatie snel door te voeren. Het uitstel zou 2,4 miljoen per jaar kosten en mogelijk leiden tot nieuwe reorganisaties en ontslagen.

Omdat de onderbouwing van de reorganisatie onduidelijk blijft, beraadt de OR zich momenteel op vervolgstappen. Een gang naar de rechter sluit de raad niet uit.