29 maart 2024

Een parkeerplaats op de Almatuin

Is net de Hortus voor de komende acht jaar gered, zijn er weer plantjes in nood. De vrienden van de Almatuin, aan de overkant van De Boelelaan, zijn verdrietig dat hun tuin in oktober leeggeruimd moet worden. “Er komt waarschijnlijk een tijdelijke parkeerplaats voor de bouwvakkers van de nieuwbouw”, zegt woordvoerder Aveen Colgan.

Na het vertrek van de schooltuinen, die sinds 1959 van de grond gebruik maakten, mochten vrijwilligers tijdelijk een tuin inrichten. Nu het einde in zicht is, kost het afscheid hun grote moeite. “Deze tuin heeft zo’n grote waarde voor de Zuidas. Volwassenen komen om te ontspannen en kinderen om te spelen. Bedrijven in de buurt houden hier vaak borrels”, aldus Aveen.

Boerenland

Het spijt haar dat deze ongerepte grond vol plantjes straks voor bouwverkeer moet plaatsmaken. “Voordat hier de schooltuinen waren, was het boerenland. Het is nooit bebouwd geweest en daardoor is het nog heel zuiver.”

Voor grootscheepse acties hoeft de VU niet bang te zijn. “We willen alleen graag iedereen uitnodigen om hier te komen kijken en na te denken over hoe jammer het zou zijn als de tuin verdwijnt.” Met het bezoek van bestuurders en politici valt het tot nu toe tegen. “Iedereen is op vakantie.”