Ziet u een tienermeisje naar een foto van een ultradun model kijken? Zeg dan even dat het model te mager is. Dat helpt om haar zich tevreden te laten voelen met haar eigen lichaam. Zo kan ook de media, waar de foto’s in afgedrukt staan, het zelfbeeld van meisjes positief beïnvloeden, ontdekte communicatiewetenschapper Jolanda Veldhuis.
Foto’s en context doven elkaar uit
Veldhuis bestudeerde de relatie tussen foto’s van dunne modellen en de tekst die erbij staat, en de invloed daarvan op het zelfbeeld van tienermeisjes. Dat dunne modellen meisjes het gevoel geven dat ze te dik zijn, is wel een populaire opvatting, maar nog niet onomstotelijk bewezen. Omdat Veldhuis vermoedde dat foto’s en de context van die foto’s wel eens verschillende effecten konden hebben, die elkaar zelfs mogelijk uitdoven, wilde Veldhuis die twee uit elkaar trekken.
Dat blijkt inderdaad het geval. Als er duidelijk bij een foto vermeld stond dat het betreffende model ondergewicht had, maakte dat de tienermeisjes tevredener over hun eigen lichaam. Stond erbij dat het model een normaal gewicht had, dan daalde de tevredenheid direct.
Invloed van leeftijdsgenoten
Opvallend genoeg werkte het averechts als een leeftijdsgenoot opmerkte dat een model ‘maar een paar kilo ondergewicht’ had. Dat maakte dat de meiden zich direct weer ontevredener voelden. Een waarschuwing dat bijvoorbeeld het bekijken van zulke modellen onbewust je zelfbeeld kan beïnvloeden, had geen effect.
Veldhuis concludeert dat de media die de modellen tonen, direct het negatieve effect op het zelfbeeld van tienermeisjes teniet kunnen doen, door erbij te vermelden dat het model te dun is. Ze promoveert vandaag op haar onderzoek.